Stačí jeden přepínač a hry poběží na maximum. Samsung vydal záplatu systémové služby GOS

  • Po OnePlus byl „na švestkách“ nachytán i Samsung
  • V řadě Galaxy totiž cíleně snižuje maximální grafický výkon
  • A to se týká 10 tisíc (!) předem vybraných her a také aplikací...

Oživeno 14. března 2022:

Samsung v průběhu víkendu vydal v Evropě softwarovou aktualizaci pro řadu Galaxy S22, která má za cíl vyřešit problém se službou Game Optimizing Service (viz níže). Samsung celou záležitost vyřešil ve dvou krocích, prvním je nová verze firmwaru XXU1AVC6, ke které se přidává i aktualizace služby Game Tools.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Samsung u řady Galaxy S22 aktualizoval software i aplikaci Game Launcher s režimem Game Booster - problém se službou GOS je, zdá se, vyřešen

Samsung v první řadě odstranil omezení herního výkonu v raných fázích hry a také umožňuje aplikacím třetích stran obejít službu pro optimalizace her. Jak tedy GOS deaktivovat? Stačí spustit hru, přejít do nabídky Game Booster, následně do Nastavení - Labs a zde aktivovat funkci Alternativní správa herního výkonu. Samsung u funkce varuje, že může docházet k přehřívání zařízení, což jde na vrub tomu, že grafický adaptér konečně poběží na plný výkon.

Už první dojmy naznačují, že Galaxy S22+ po aktivaci této funkce skutečně citelněji topí do dlaně. Při hraní Genshin Impact na maximální detaily se vůbec poprvé dostáváme na nastavený framerate 60 fps, který se po 20 minutách hraní nepatrně propadá k 50 fps. Maximální teplota čipsetu při hraní na maximální dostupný grafický výkon nepřesahuje 45 stupňů. Grafický throttling zde sice stále je (vzhledem k teplotám čipsetu musí být bariéry vždy), není však až tak výrazný, jako dříve.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V Genishin Impact se na maximální detaily vůbec poprvé dostáváme na framerate 60 fps, po půlhodině hraní se sice propadá na hodnoty 48 - 52 fps, i tak je to ale daleko vyšší framerate, než dříve

Na druhou stranu, první testy ukazují, že díky vyššímu grafickému výkonu je grafika energeticky výraznější náročnější, a to v nepoměru ke zprůměrovanému zvýšenému výkonu. Je tedy zřejmé, že běžní uživatelé si funkci GOS i nadále nechají aktivovanou, aby z baterie dostali co nejvíce, zatímco hardcore hráči si GOS službu vypnou pro maximální obrazovou kvalitu. A takto to mělo být u řady Galaxy S22 už tehdy, když se dostala do prodeje.

Samsung Galaxy S22 Ultra 5G S908B 8GB/128GB Samsung Galaxy S22 Ultra 5G S908B 8GB/128GB
nabízí 12 obchodů za ceny od 19 190 Kč
Srovnat ceny na Živě

Je však pozitivní, že si Samsung vzal masivní negativní reakce týkající se služby GOS k srdci, a za necelých 14 dní připravil aktualizaci, která hlavní problém vyřešila. Nyní už jen zbývá nasadit obdobnou záplatu i do starších topmodelů.

Seznam změn ve firmwaru XXU1AVC6:

  • Provedením této aktualizace softwaru vaše zařízení:
    - neomezí výkon CPU/GPU v raných fázích hry (bude udržovat funkci správy výkonu na základě teploty zařízení)
    - poskytne režim „Alternativní správa herního výkonu“ v Game Booster
    - umožní aplikacím třetích stran obejít Službu Pro Optimalizaci Her
  • Stabilita aplikace Fotoaparát byla vylepšena.
  • Celková stabilita vašeho zařízení byla vylepšena.
  • Zabezpečení zařízení bylo vylepšeno.   

Původní článek vyšel 2. března 2022 s tímto titulkem:

Samsung úmyslně zpomaluje telefony řady Galaxy. Hry neběží na plný výkon, na vině je systémová služba GOS

Oživeno 4. března 2022 14:00: Samsung nám zaslal své tiskové vyjádření, které se vztahuje ke službě GOS. Podle výrobce je služba Game Optimizing Service navržena k tomu, aby měly hry a aplikace vysoký výkon a současně docházelo k efektivní správě teploty zařízení. Podle Samsungu služba GOS neovlivňuje výkon aplikací, níže uvedený seznam tedy slouží k rozlišení, zda spuštěná položky patří mezi aplikace nebo hry. Samsung, dle svých slov, brzy vydá softwarovou aktualizaci skrz aplikaci Game Booster, která uživatelům umožní lépe upravit výkon při hraní her.

Samotná služba GOS přitom u Samsungů není žádnou novinkou, protože v řadě Galaxy existuje již od roku 2016. Jenže u telefonů s novou RDNA2 grafikou jsou právě mobilní hry pod drobnohledem. Samsung tedy do systému přidá vylepšení funkce Game Booster (dostupná skrze Game Launcher), která dokáže systémově nastavené výkonové limity změnit. A těmi se rozumí upravený výkon procesoru, grafiky a také případně snížené rozlišení. Protože podle Samsungu služba GOS neovlivňuje aplikace, nejsou jejím fungováním dotčeny ani výsledky mobilních benchmarků.

Samsung dále dodává, že po aktualizaci bude mít služba GOS i nadále bezpečnost uživatelů na prvním místě. Stále budou existovat kontrolní a bezpečnostní mechanismy, které se postarají o případné snížení výkonu CPU a GPU, pokud by byl telefon při hraní výrazně zahřátý. Zdá se však, že tyto mantinely už nebudou tak striktní a „preventivní“, navíc nad nimi budou mít uživatelé daleko větší kontrolu než dosud. Jakmile bude v Česku dostupný update funkce Game Booster, budeme vás informovat.


Už v naší recenzi Samsungu Galaxy S22 Ultra jsme si všimli, že hry neběží v takovém frameratu a kvalitě, jakou jim v nastavení navolíte. Původně jsme to připisovali předfinálnímu firmwaru, ovšem stejné chování se objevilo i v nejnovější verzi firmware XXU1AVBF. Ukázalo se, že za nižším výkonem grafiky stojí služba Samsung GOS (Game Optimization Service), která cíleně snižuje grafický výkon, nejen her ale také aplikací.

Sice pouze u těch vybraných, které jsou zařazeny do seznamu (ke stažení zde), ten však obsahuje neskutečných deset tisíc (!) Android her a aplikací. Jinými slovy, pokud spustíte některou z nich, GOS dle názvu aplikačního balíčku zjistí, že tato aplikace či hra patří do interního seznamu, a služba danému titulu nepovolí plný grafický výkon. A to se netýká jen Exynosu 2200, který je v řadě Galaxy S22 nasazen v Evropě, ale také amerických modelů se Snapdragonem 8 Gen 1. To by vysvětlovalo, proč nám v recenzi Ultry Titan Quest běžel přes 60 fps (není v seznamu), zatímco Genshin Impact i přes nastavených 60 fps měl pouze poloviční framerate (je ve výše uvedeném seznamu).

Jak zjistit, které hry Samsung omezuje?

Pokud chcete zjistit, zda je i vaše hra součástí blokace grafického výkonu službou GOS (Game Optimization Service), stačí vaši hru vyhledat na webu Google Play. Z adresního řádku si vykopírujte obsah položky id, např. „com.miHoYo.GenshinImpact“, což je název aplikačního balíčku. Ve staženém dokumentu poté zkuste toto označení vyhledat (přes Ctrl + F). Pokud jste hru našli, je její plný grafický výkon u Samsungů blokován.

Samsung usvědčilo i pouhé přejmenování některých aplikačních balíčků. YouTuber Square Dream přejmenoval aplikační balíček 3D marku na Genshin Impact a v tu ráno došlo k razantnímu snížení výsledků testování. Chyba se navíc netýká jen nejnovější řady, ale také dříve uvedených telefonů, v nichž běží služba GOS. Ta má primárně zvyšovat grafický výkon, jenže v praxi jeho grafický výkon ještě snižuje. Na webu Clien můžete vidět rozdílné skóre v Geekbench u Galaxy S10 5G, a to s aktivní i deaktivovanou službou GOS.

Klepněte pro větší obrázek
Seznam her a aplikací, u nichž Samsngu omezuje výkon, obsahuje neskutečný počet 10 tisíc položek! Prohlédnout si jej můžete zde

Té se přitom ve stávající formě nijak nezbavíte. Jedinou možností je root telefonu a odinstalace aplikace, jenže v tom případě si výrazně narušíte bezpečnost telefonu, dojde k překlopení Knox Warranty Bitu, takže přestane fungovat hned několik systémových aplikací od Samsungu. Nepomáhá odinstalace či zablokování služby přes ADB, ani vymazání dat či vynucené ukončení aplikace přes Nastavení. Stačí jednou minimalizovat hru, a GOS se sama spustí, popř. se sama opětovně odblokuje či „nainstaluje“.

Jedinou možností, jak „ukočírovat“ GOS je v současné době Game Booster Plus, který je součástí herních pluginů. Ty si můžete otevřít z herní nabídky, kterou otevřete tlačítkem v levé části spodní lišty při hraní her. Po aktualizaci se vám mezi aplikacemi objeví ikona Game Plugins. Po spuštění je třeba aktivovat režim Game Booster Plus a u každé z her je třeba nastavit režim „Max FPS“ nebo „High Quality“. Navíc je pro hry defaultně počítáno se snížením rozlišení obrazu na 75 %. S aplikacemi ve výše uvedeném seznamu však nic nenaděláte... 

Cílené zpomalení nebo kuriózní chyba?

Cílené zpomalení telefonů řady Galaxy S22 nedává příliš velký smysl, a tak to zatím vypadá na velkou softwarovou chybu, kterou Samsung interně vyšetřuje. Dle jihokorejského webu Naver má tento problém stejnou prioritu jako v minulosti problematické baterie Galaxy Note 7, přičemž by měl Samsung k tomuto problému brzy vydat oficiální stanovisko.

Samsung byl „přistižen při činu“ stejně jako vloni OnePlus. Ten měl vybrané aplikace a hry zařazen do tzv. „blacklistu“, a pokud do něj pařila spuštěná aplikace, OnePlus ji nepovolil maximální výkon. Oficiálně byla důvodem „optimalizace baterie“.

Via Sammobile

Diskuze (81) Další článek: Chybný update. Google aktualizací omylem zablokoval bezkontaktní platby u Pixelů

Když navštívíte internetový obchod přes náš katalog zboží, Živě za to může získat provizi. Službu Zboží Živě provozujeme ve spolupráci s Heureka.cz.

Témata článku: Samsung, , , , , , , , , Samsung Galaxy S21 5G, Samsung Galaxy S21 5G 256GB, Samsung Galaxy S21 FE, Samsung Galaxy S21 Ultra 5G, Samsung Galaxy S21 Ultra 5G 256GB, Samsung Galaxy S21+ 5G, Samsung Galaxy S21+ 5G 256GB, Samsung Galaxy S22, Samsung Galaxy S22 Ultra, Samsung Galaxy S22+, GPU, Telefon řady, Záplata, Systémové, Game Tools, Alternativní správa,