Neskočte prodejcům na špek. Jak se nenachytat na falešné slevy při výprodejích Black Friday

V těchto dnech u většiny prodejců vrcholí výprodejové akce pod názvem Black Friday, případně Cyber Monday. Mnoho spotřebitelů s nákupy vánočních dárků tradičně čeká na výprodeje a často se nechá strhnout bombastickými slogany nebo vysokými hodnotami procentních slev. Česká obchodní inspekce (ČOI) hlídá nekalé obchodní praktiky prodejců a upozorňuje na jejich nejčastěji používané triky.

Podle Evropského spotřebitelského centra při ČOI by se zákazníci neměli nechat ošálit obecnými slogany jako „nejvýhodnější nabídka“ nebo výzvami „zbývají už jen tři položky“, které mají vytvořit psychický nátlak na urychlené zakoupení zboží. Častým prohřeškem obchodníků je umělé navyšování slevy, kterou počítají například z několik let staré startovací cenu produktu – korektně se má sleva počítat z nejnižší ceny produktu během uplynulých 30 dní. Pozor je nutné dát také na podvodné e-shopy.

„Každý chceme ušetřit, ale díky našim pěti tipům mohou lidé na Black Friday a Kybernetické pondělí nakupovat bezpečněji a být lépe připraveni. Obzvlášť se to týká situací, kdy u daného prodejce nakupujeme poprvé. Pak je potřeba si prodejce dobře prověřit,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI, které pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli ze zemí EU, Norska, Islandu a Velké Británie.

5 tipů, jak se nenachytat na Black Friday:

1. Ověřte si, zda je e-shop bezpečný

Než začnete nakupovat online, dobře si prohlédněte webové stránky:

  • Jsou obchodní podmínky úplné? Obsahují kontaktní údaje podnikatele a informace o vašem právu odstoupit od smlouvy a reklamovat vadné zboží?
  • Je uvedena věrohodná poštovní adresa? Neváhejte si adresu ověřit pomocí online mapových služeb – i foto z ulice naznačí, zda jde o sídlo firmy, nebo o dlouho neobývaný domek v okrajové čtvrti.
  • Je-li uvedené telefonní číslo, vyzkoušejte, zda to někdo zvedne.
  • Projděte si stránky s recenzemi, abyste zjistili, zda ostatní uživatelé měli s obchodem problémy, nebo naopak dobrou zkušenost.

2. Zkontrolujte, zda jde opravdu o slevu

V období akcí musí být zobrazena jak snížená cena, tak cena bez slevy. Uvedená cena „před akcí“ musí u evropských obchodů odpovídat nejnižší ceně účtované za posledních 30 dní. Je proto vhodné sledovat ceny vybraných výrobků v delším časovém období. Pokud uvedená nesnížená cena není nejnižší za poslední měsíc, může jít o nekalou obchodní praktiku.

3. Odolejte nátlaku

„Na toto zboží se dívá dalších 20 lidí“. „Zbývají už jen tři položky“. Mnoho webových stránek, mobilních aplikací, sociálních sítí a dokonce i vyhledávačů používá tyto nátlakové věty. Některé e-shopy se také snaží ovlivnit naše nákupní chování pomocí odpočítávání nebo zahanbujících tlačítek typu „Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu“. Podobným e-shopům s nízkým etickým prahem je lepší se vyhnout.

4. Ujistěte se, že jste zvolili bezpečný způsob platby

  • Pokud platíte online, ujistěte se, že máte zabezpečené internetové připojení.
  • Ujistěte se, že adresa webové stránky obsahuje "https" a symbol zavřeného visacího zámku.
  • Neukládejte své bankovní údaje do mobilního telefonu, počítače ani na žádné z nákupních platforem
  • Nastavte si maximální částku pro jednorázové platby kreditní kartou
  • Pokud někde nakupujete poprvé, dejte pozor na platby bankovním převodem – odeslané peníze pak těžko dostanete zpět, když jde něco špatně

5. Využívejte zákonnou záruku

Na veškeré nové nebo použité zboží (nábytek, auto, počítač, domácí spotřebiče atd.) zakoupené u prodejce se sídlem v Evropské unii můžete využít dvouletou zákonnou záruku. V takovém případě můžete požádat prodejce o opravu nebo výměnu výrobku, a pokud tato dvě řešení nejsou možná, o náhradu škody.

Zdroj: ČOI

Diskuze (6) Další článek: Češi mají rádi nositelnou elektroniku. Vedou u nich chytré hodinky, naopak jednodušší náramky jsou na ústupu

Témata článku: , , , , , , , , , Zboží, Špek, Island, Česká obchodní inspekce, Norsko, Sleva, Spotřebitel, Velká Británie, Prodejce, F +