Startup Holoride a firmy Audi a Disney na veletrhu CES prezentovaly technologii, která se bude líbit jak dětem, tak rodičům, které už nebaví donekonečna opakovaná otázka „Už tam budeme“? Myšlenka je taková, že dítě sedne do auta, nasadí si na hlavu VR brýle se sluchátky a namísto silnic, ulic, křižovatek, aut a chodců kolem sebe uvidí VR zážitky.
Hráč projíždí 3D prostorem tak, aby fyzika přesně odpovídala reálnému pohybu auta. Takže když auto zatočí doleva, stejným směrem se vydá i hráč ve virtuální realitě a odstředivá síla jej tlačí doprava, analogicky to funguje při brzdění nebo akceleraci. Ovladačem v ruce pak můžete spouštět různé akce s okolními objekty.
V ukázkách se objevují tři VR zážitky.
Právě ten nepředvídatelný faktor skutečné fyziky přidá virtuální realitě grády, které v obýváku na gauči jen tak nevymyslíte. Na vývojáře to však klade velmi specifické požadavky, aby VR hra dávala smysl jak při čekání v zácpě, tak při jednotvárné jízdě na dálnici, ale také na klikaté horské silničce. Holoride tomu říká elastic content, pružný obsah.
Ve Vegas byly k vidění dvě ukázky:
- Systém má k dispozici mapu reálného prostředí kolem jedoucího automobilu a na jejím základě renderuje pestrobarevný svět. Hráč jím projíždí a ovladačem sbírá body trefováním kolem se pohybujících postaviček.
- Fantastický prehistorický svět plný dinosaurů a ptakoještěrů, kterým hráč/divák létá. Tady se zatáčení a další pohyby auta interpretují jako změny směru resp. rychlosti letu.
- Video níže obsahuje také třetí ukázku – jakousi vesmírnou bitvu, ve které ovladačem střílíte lasery do nepřátelských strojů.
Běžné Audi, běžný Oculus, ale s obsahem to bude složitější
S tvorbou takového elastického obsahu pomáhají data z auta – dojezdový čas z palubního navigačního systému pomůže s plánováním délky hry, aktivovaný blinkr umožní připravit nové překážky do blížící se odbočky ve virtuální mapě, ale využití najdou i data z pokročilých senzorů, které rozpoznají chodce blížící se k přechodu apod.
Prezentace probíhaly na voze E-Tron, novináři dostali na hlavu brýle Oculus Rift a před očima jim běžela hra Marvel's Avengers: Rocket's Rescue Run. Myšlenka takovéhle zábavy pro znuděné pasažéry vypadá skvěle a podle zkušenosti těch, kteří si Holoride vyzkoušeli, také skvěle funguje. Odtržení od reality je prý dokonalé.
Tohle si zatím nekoupíte
Audi se pomocí Holoride prezentuje jako moderní technologická společnost. Hlavním partnerem Audi (resp. startupu Holoride, který Audi částečně vlastní) je Disney, ale obsah dodává také Marvel. I to dává smysl, vždyť Tony Stark alias Iron Man jezdí právě ve vozech Audi.
Audi do Vegas přivezlo i řadu dalších technologií
Práce na konceptu začaly před čtyřmi lety, Disney se přidal před rokem a půl. Cílem je vytvořit otevřenou platformu, do které bude moct vytvořit obsah kdokoliv a bude fungovat v jakémkoliv autě. SDK pro vývojáře bude dostupné koncem roku 2019 a komerční dostupnost platformy Holoride je plánovaná na rok 2020, případně 2021.
Ukaž mi New York v roce 1920
A ještě jeden bonus – Audi tvrdí, že z hlediska nevolnosti za jízdy je koncept Holoride daleko lepší než sledování filmu na tabletu. Své osobní kino si můžete spustit i ve virtuální realitě – systém Holoride pověsí obří plátno před vás.
Když se lidé z Holoride zasní, vidí další způsoby využití elastického obsahu. Třeba ten, který pomocí brýlí ukáže lidem, jak právě projížděné město vypadalo v dávné minulosti. Je ale zřejmé, že takový obsah bude hodně náročné vyrobit a takových míst nebude mnoho. Všechno by se pak ovládalo hlasovými povely jako „Ukaž mi Řím před 2000 lety,“ nebo „Ukaž mi New York v roce 1920“.