Tomáš Balík se stal ředitelem mobilní divize Samsung Electronics Czech and Slovak loni v prosinci, kdy vystřídal Romana Šebka. Do jeho gesce spadá produktový marketing a prodeje v divizi, která zastřešuje všechna mobilní zařízení a souvislé služby v České republice a na Slovensku. Je absolventem Fakulty mezinárodních vztahů na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Tomáš Balík, Head of Mobile Division Samsung CZ&SK
Do Samsungu přišel ze společnosti Datart, takže elektronika všeho druhu mu rozhodně není cizí. Jaká je podle něj pozice českého Samsungu v Evropě, jak se daří prodejům vlajkových lodí, nebo jakou budoucnost vidí ve skládacích telefonech? A jsou čeští zákaznicí daleko více věrní značce nebo dají v první řadě na pořizovací cenu? To a mnohem více prozradil v rozhovoru, který nám poskytl v centrále Samsungu na pražském Chodově.
TL;DR: Co důležitého Tomáš Balík prozradil?
- „V ČR se prodají tři miliony telefonů, z toho milion se prodá Samsungů“
- „modelů Galaxy S10 prodáváme o polovinu více, než „es devítek“, celou řadou jsme se trefili do vkusu zákazníků, zejména po loňské Galaxy S9, které se nevedlo tak, jak jsme si plánovali“
- „myslím si, že v roce 2020 by u nás mohl fungovat Smart Hub, který by doma propojil všechna zařízení různých značek“
- „bezpečnost našich telefonů je na vysoké úrovni, ale běžní lidé se o ní moc nestarají, což upřímně nechápu“
- „ČR hned v závěsu za Slovenskem má největší podíl prodejů mobilů online v Evropě“
- „dobrá zpráva, Galaxy M20 si už můžete vyzkoušet na brandstorech Samsungu. Zároveň jsme se dohodli s Mall.cz, který už je prodává také“
- „Galaxy A40, A50, A70, cokoliv jsme uvedli, tak je v TOP10 na trhu podle posledních čísel“
- „portfolio hodinek se rozšířilo a ještě nás čeká spousta překvapení“
- „já sám mám tři děti a největší rotaci telefonů vidím u mých dětí“
- „Fold? Měl jsem ho v ruce. Radši opatrně, pokud tam jsou problémy, nechceme to uspěchat“
- „to, že měl Fold své mouchy, se může, i když by nemělo stát. Vrhli jsme se do toho znova a lépe“
- „myslíme, že se uvedení Foldu v ČR přesouvá na přelom roku 2020“
- „chceme dát produkt do prodeje za cenu, kterou by měl mít, a držet ji. Namísto slev chceme přidat určitou přidanou hodnotu“
- „v Čechách čekáme 5G v roce 2020, ne dříve, a to spíše ve druhé polovině roku“
Redakce: U Samsungu jste již půl roku, jak si stojí česká pobočka v rámci Evropy? Jak vidíte její výhled do budoucna?
Tomáš Balík, Head of Mobile Division Samsung CZ&SK: Samsung je velká korporace, hrozně silný hráč, který má za sebou dobrou značku. Na českém trhu se v minulosti objevily značky, nebudu je jmenovat, přišly a za dva roky je nerozezná agentura GFK, ani trh, a mnozí ani nevědí, že tady byli nebo nebyli. Na Samsungu je to kouzlo, že už 10 let je tady například řada Galaxy S, a celou tu dobu tady standardně plní svou funkci.
Pokud bych se měl pochlubit, tak letos je ČR nejlepší zemí v Evropě v prodejích „es desítek“ a dosahujeme opravdu dobrých výsledků s novou „áčkovou“ řadou, zejména u Galaxy A40 a Galaxy A50. Modelů Galaxy S10 prodáváme o polovinu více, než „es devítek“, celou řadou Galaxy S10 jsme se trefili do vkusu zákazníků, zejména po loňské Galaxy S9, které se nevedlo tak, jak jsme si plánovali. Ano, ne vždy se vše povede. Jsme spolehliví směrem k partnerům, čitelní pro zákazníky, což je to nejdůležitější, protože kdo se rozhoduje, zda něco koupí nebo ne? Je to právě koncový zákazník.
Ale není to jen o mobilech, jedná se o celý ekosystém. Samsung dokáže přinést i celé řešení chytrého domu - tablet, s hodinkami si si jdu zaběhat, z telefonu všem nasdílím své výkony, pak je tu televize, pračka, klimatizace, vysavač, lednice... a to se už teď všechno dá propojit. Když někdo miluje monobrand a chce mít pohodlné a známé prostředí u jedné značky, tak to jsme my.
Jak jste daleko s konceptem chytré domácnosti?
O řešení jsme se pokusili v minulosti, zatím se nám to nepovedlo, jak bychom chtěli, takže se do toho vrháme znova s cílem propojit i zařízení jiných výrobců. Samsung je a chce být otevřená platforma, nechce se zavírat ve své ulitě. Do našeho nového systému přidáte třeba chytré žárovky. Já je doma používám, značku nebudu specifikovat, ale mám to vše propojené v systému od Samsungu.
V práci mi sice někdy pípne notifikace, že mi doprala myčka, což není zrovna dvakrát užitečné, ale pak mi telefon zahlásí, že mi v myčce došlo leštidlo, a to je pro mě v danou chvíli užitečné. Připravujeme Smart Hub, který již teď částečně funguje, máme z pražských ukázek pozitivní feedback. Většina našich produktů se už dnes dá ovládat přes telefon či tablet, a my touto cestou půjdeme i nadále.
Systém pro chytrou domácnost je tedy v ČR již k dispozici nebo se stále připravuje?
Systém v jeho dokonalé podobě k dispozici v Česku ještě není, zatím se připravuje. Je k němu potřeba zmiňovaný Smart Hub. A ten zatím není lokalizovaný pro Českou republiku a Slovensko, a to mě osobně velmi mrzí. Ale, co je důležité, kdo už doma Samsung výrobky má, tak jdou už nyní společně propojit. Teď nechci předjímat, ale myslím si, že v roce 2020 by u nás mohl fungovat Smart Hub, který by doma propojil všechna zařízení různých značek. Vše závisí na lokalizaci.
Takže ve Smart Hubu pouze chybí podpora češtiny?
Vzal bych to ze širšího pohledu. Každý mobil, který přijde do české distribuce, stejně jako služby, musí projít tzv. lokalizací. To znamená, že se technicky projde, zda je zaručena funkčnost se všemi operátory, sítěmi, funkčnost aplikací a další záležitosti. Ještě než se výrobek uvede na trh, je třeba absolvovat složitý technologický proces. Když si telefon koupíte v Anglii nebo ve Francii, nemusí být u nás vše stoprocentně funkční.
Telefon tedy nebyl lokalizován pro ČR, a když lidé přijdou do prodejny a říkají, že protistranu neslyší, že je problém v síti, že jsme jim prodali špatný telefon... tak je to často proto, že telefon nebyl lokalizovaný, a někdo si jej přivezl z dovolené do ČR. Výběr je ale samozřejmě na zákazníkovi, ať se rozhodne, kde si telefon koupí. A to platí i o ČR.
A to jsme nakousli hodně široké téma...
Ano, to je pravda, ale jen proto, že to pozadí zákazník nevidí a pak je naštvaný na nás, i když nemůžeme za to, že telefon nebyl lokalizovaný pro ČR, aby tady fungoval na sto procent a přinesl to, co deklarujeme. Lokalizace je technický proces, který u každého produktu trvá různě dlouho. Jsou k němu určeni lidé, kteří se mu dlouhodobě věnují. Obrovská výhoda Samsungu je i to, že telefony dokáže customizovat, tj.individuálně přizpůsobit požadavkům klienta.
Když přijde operátor nebo obchodník, připravíme mu na míru Knox řešení. Cokoliv si vzpomenete, to vám do telefonu dokážeme dostat. Velkou výhodou, já mu říkám „můj sejf“, je obrovské zabezpečení pro každého uživatele, i pro B2B partnery. Bezpečnost našich telefonů je na vysoké úrovni, používá nás americká armáda... ale běžní lidé se o ní moc nestarají, což upřímně nechápu s ohledem na to, jaké citlivé údaje v telefonech každý máme. Věřím, že zájem o bezpečnost čím dál tím více poroste. Stačí až párkrát někdo někomu vybílí účet nebo stáhne soukromé fotky a začne je šířit. A v bezpečnosti je Samsung celosvětově nejdále.
A jak vidíte českého zákazníka. Kope tedy za jednu značku, když pro něj bezpečnost, jak říkáte, není prioritou?
Neříkám, že to není priorita, lidé si to však vědomě ještě moc neuvědomují. Češi jsou podle mě jedni z nejvzdělanějších zákazníků v Evropě, ne-li na světě, a to kvůli vlivu internetu. Zákazníci si z webu dokáží vytahat obrovské kvantum informací. ČR hned v závěsu za Slovenskem má největší podíl prodejů mobilů online v Evropě.
A protože je vše online, zákazník je velmi znalý, takže si vybírá kombinaci. Recenze, to, co mu kdo řekne, co si sám najde, a to vše versus cena. Musíme být féroví a věřit si, že to co přinášíme má hodnotu poptávaných peněz. Protože zákazník si to sám strašně rychle ověří. Cena je stále důležitý faktor, ale už to není to nej.
Nedávno jsme spustili infolinku 24/7, dokážeme většinu závad vyřešit do hodiny. A nebo si v rámci služby Moje Galaxy pro váš telefon přijedeme domů a ještě vám půjčíme náhradní telefon. To jsou ty služby, které již začínají vstupovat do rozhodovacího procesu zákazníka. Viděli jsme to před dvěma lety v západní Evropě, a už je to tak i u nás. Při nákupu je tak důležitá cena, poměr cena/výkon a to, co při nákupu dostávám jako přidanou hodnotu, tedy služby.
A jakou roli v tom hraje samotná značka?
Čím dražší a výše postavený je telefon, tím je značka a s ní spojená prestiž pro zákazníka významnější. Velký rozdíl je např. v tom, když si jde zákazník koupit vlajkový model za 25 tisíc nebo má v peněžence pět tisíc na základní model. Prémiovost = důležitost značky, a solidnost značky lidé vnímají. První otázkou v rozhodovacím procesu by mělo být to, k čemu uživatel telefon vlastně potřebuje.
Můžete poodhalit, co se vše skrývá za modelem Galaxy A40 Seznam.cz Edition? Jak spolupráce se Seznamem vznikla, a jakou má telefon přidanou hodnotu?
Seznam je úspěšná firma, pořád má své nezastupitelné místo na trhu, zejména díky svému širokému záběru. Je to výrazná lokální značka, a spousta lidí je na svých počítačích zvyklá na služby od Seznamu. A tak jsme si řekli, že je tu jedna silná značka (Samsung), druhá silná značka (Seznam) a třetí silná značka (Alza), tak jim pojďme zkusit říci, že to co vidíte doma na počítači, můžete mít i v mobilu.
Ano, můžete říci, že všechny aplikace v telefonu se dají i samostatně stáhnout na Google Play, ale Seznam chtěl ukázal, že tady je, a že má u mobilů co nabídnout. Třeba aplikace Mapy.cz je hodnocena jako jedna z nejlepších aplikací, ale Seznamu se ji nepodařilo dostat do podvědomí, i když je v mnohém dál než Google Mapy. Ty jsou totiž v telefonu předinstalované a uživatel nemusí nic stahovat, jen klikne a už naviguje...
Jdu do obchodu, proč bych tedy měl vybrat zrovna Galaxy A40 od Seznamu? Co je tou přidanou hodnotou?
Jako aktivní uživatel Seznamu? Mám v telefonu to co na počítači a nemusím tam nic instalovat, jinak je to stejný telefon, který mi možná jen trochu ušetřil práci. Cílová skupina? Třeba moje máma. Předinstalované aplikace jsou takovým usnadněním, věříme však, že spojení silných značek na poli výrobce, dodavatele aplikací a prodejce prostě funguje. Myslím si, že je to povedený projekt.
Cílová skupina telefonu byla „trefena“, své zájemce si telefon našel. To, že někdo na telefon píše nelichotivé komentáře, to už je daň online světa. Na druhou stranu si každý může vybrat mezi základní a Seznam.cz edicí. Ve spoluprací se Seznamem, který chtěl být u mobilů více vidět, jsme si vyzkoušeli první větší customizaci, takovou lokání vlaštovku. Je to něco navíc, bojovat cenou umí kde kdo, my jdeme spíše jiným směrem. Třeba asistent Bixby. Jeho dostupnost v ČR je hodně daleko, tak pojďme raději vsadit na něco co češi znají a používají, spousta z nich čte zprávy na Seznam.cz.
Galaxy M20 prodáváte pouze online a do diskusí nám lidé píší, že si telefon nemohou vyzkoušet. Chystáte v tomto nějaké změny?
Dobrá zpráva, Galaxy M20 si už můžete vyzkoušet na brandstorech Samsungu. Zároveň jsme se dohodli s Mall.cz, který už je prodává také. Už tedy není pouze na webu Samsung.cz. Telefon není plánován na masový prodej ve všech obchodech, tento smartphone byl uveden v ČR jako online model vůči konkurenci, která je vám jistě zřejmá...
Jsme s prodeji spokojeni, M20 si našel cílovou skupinu, i když o telefonu moc lidí neví. Reklama k telefonu zatím nebyla nijak výrazná, i když je to dobrý model za dobrou cenu. Daří se nám však velmi dobře s áčkovou řadou, takže „emko“ je jen třešnička na dortu pro toho, kdo chce velkou baterii a displej bez průstřelu. Áčková řada je však s „s es desítkami“ trefou do černého.
Můžete být konkrétnější?
Áčka jsou po uvedení na trh okamžitě topky v prodejích. A40, A50, A70, cokoliv jsme uvedli, tak je v TOP10 na trhu podle posledních čísel a A20tka se tam velmi rychle blíží, co do prodaných kusů. Řada Galaxy S10 je zase jednička v prodejích, co se týče obratu. V ČR se prodají tři miliony telefonů, z toho milion se prodá Samsungů, a z toho 15 - 20 % tvoří „eskové“ telefony. Od uvedení na trh se v Čechách prodaly statisíce „áček“, nižší statisíce. Zbytek je výprodej jéček a další modely.
Vděčíme za to zjednodušení portfolia. Vzpomínáte si na dřívější značení? Plus, Neo, Duos.... A20e, A40, A50, A70, A80, vše je seřazeno přehledně. A třeba takový Galaxy A50, to je telefon našlapaný podobně jako loňský Galaxy S9, a za tu cenu zn. ideál. Ten šel do TOP10 okamžitě.
Rozdělit střední třídu a řadu Galaxy S10 se tedy vyplatilo?
Určitě, hlavně to portfolio zpřehlednilo. Loni jsme u různých cenových hladin neměli protikandidáta nebo to trochu skřípalo, letos už je máme. Loni nebyl poměr cena/výkon zákazníky až tak přijat. Příští rok chceme portfolio udržet takto přehledně, aby se v něm zákazník vyznal. Ještě loni zákaznici marně hledali rozdíl mezi J4+, J4 nebo J6, a co teprve verze s pluskem na konci? Teď je to konečně správně.
Vůbec poprvé jsme zmínil prodejní čísla v Čechách, a ta moc neslýcháme, a to ani od vás. Většinou uvádíte jen meziroční percentuální srovnání...
Každá čísla se dají interpretovat různými způsoby, když vám řeknu prodejní čísla, tak je to tak, jak říkám. Některé odhady agentur vůbec nesledujeme, např. Gartner, z čehož vychází i některé vaše články. To je úplně jiná metrika, která je opřená o distribuci, takže není tak přesná. My měříme, kolik skutečně prodáme koncovým zákazníkům, používáme agenturu GFK. Přesná čísla pochopitelně nemůžeme sdělovat.
Trh se chová ve skutečnosti úplně jinak, než uvádí Gartner. A když se o ta data někdo opře a uvede, že rostl o XY %, tak se jen usmějeme. Realita je totiž někde jinde. Jsme úspěšní, a pozice nás těší i v obratu, kde se nám daří plnit to, co máme plnit. Ve finále zákazník rozhoduje, jestli my tady na české centrále máme svou práci nebo ne, protože si koupil náš telefon.
A co v Česku nejvíce táhne z portfolia Samsung Electronics?
Telefony jsou jednoznačně na prvním místě, obrovský nárust vidíme v hodinkách. Tento trend je v Evropě i v celém světě. Dnes si nikdo nedokáže představit, že by žil bez mobilu, mobily firmu nejvíce táhnou, mají největší podíl a největší obraty. Hodinky rostou dokonce ve tříciferných hodnotách!
Češi jsou hračičky, hrozně je to baví. I celebrity si sledují počet kroků nebo tepovku. Jediná nevýhoda je, že se musí nabíjet, což já jsem například minulou noc neudělal (směje se, pozn. red). Používám je i k obleku, je to už i designové zařízení. Samsung je už podruhé, jako jediný mobilní výrobce, na veletrhu luxusních výrobců hodinek. Máme luxusní velké modely k obleku, business, střední s malými pásky... Portfolio hodinek se rozšířilo a ještě nás čeká spousta překvapení.
Kromě trendu otočné lunety máme i menší model Galaxy Watch Active, který se líbí především dámám. Máme tedy dva základní směry i jednodušší náramky na zápěstí, Galaxy Fit. Pokud odbočíme od mobilní divize, jsou na druhém místě televize a monitory a pak bílá technika, chlazení a v neposlední řadě také profesionální displeje. Vše je nedílnou součástí firmy. A často se stává, že i uživatelé smartphonů jiných značek mají doma televizi od Samsungu.
Globální prodeje klesají, trh v čechách však neustále roste. Napadá vás, co za tím můžeme mezi řádky najít?
Trh není saturovaný, lidé mají pořád chuť zkoušet něco nového a pořád si s něčím novým hrát a objevovat. V Německu je třeba silný operátorský trh, jede se na dvouletých kontraktech, takže telefony lidé obměňují co dva roky. V Čechách operátoři postupně dotace zrušili. Zatímco v zahraničí je trh jako sinusoida s maximem každé dva roky, u nás to není. Navíc operátoři i obchodnicí přicházejí s dobrými nabídkami.
Obměna mobilů se ale prodloužila, to je známý fakt. Dříve byla rychlejší, dnes je pomalejší. Nevím, jestli třeba němci kupují dětem ve velkém mobily. Já sám mám tři děti a největší rotace telefonů vidím u mých dětí. Tam to spadne, tomu se to rozbije, tam to zapomene, u toho zase chybí nějaká nová funkce...a když venku potkáte děti od sedmi let výše, mají v rukou mobily. Dcera nedávno dostala A7čku a už pokukuje po A50tce.
Ovšem už před pár lety se říkalo, že trh je už dávno nasycen...
...před pár lety se říkalo věcí. Třeba se hovořilo o zkáze kamenných prodejen, a ty dnes rostou jako houby po dešti.
Co je pro vás důležitější. Kamenná prodejna nebo online?
Nejde to vyloženě říct. Dříve to bylo čistě odděleno na webisty a kamenné prodejce, dnes už z obou stran dochází k výraznému posunu. Čistě prodejny investují do e-shopů, tam si kliknu, tam si to vyzvednu. V prodejně si zase prohlédnu, doma nakoupím, telefon mi dovezou. Onlajnisti začali otevírat výdejní místa a pobočky, najednou zjistili, že čistě online to nejde. Lidé chtějí někam přijít, mít tam živého člověka minimálně proto, aby si mohli třeba u reklamace zanadávat, někoho seřvat, že se jim to rozbilo. A to je nenahraditelné.
Jeden a druhý svět zatím ví, že bez sebe nemohou existovat, ale celé se to posouvá k větší rychlosti. Člověk pochopil, že nejdražší je čas. Efekt „online objednám a vyzvednu někde cestou z práce“, logistika, rychlost a pohodlí, to dnes dominuje. Věřím v kombinaci všeho. Nevěřím jen kamenným prodejnám ani jen onlinu.
Jak je to se segmentem tabletů?
Se zvětšováním displejů na mobilech začal celý trh tabletů klesat, vlastně se vyprofilovaly dvě skupiny produktů. Levné tablety v řádu tří až pěti tisíc, které používají děti. Pouští si na nich pohádky v autě, v letadle, hrají hry... a pak jsou ty lepší tablety, kteří využijí lidé, kteří už moc nekoukají na televizi. Vidím to sám na sobě, večer si vezmu tablet do postele a koukám se na streamované věci. A k tomu potřebujete dobrou obrazovku a kvalitní zvuk.
Když lidé chtějí pracovat s tabletem, tak si koupí ten dražší. V tomto segmentu jsme dominantní hlavně my a nebo třeba Apple. Myslím, že v poslední době se tablety zlepšily, třeba náš Galaxy Tab S5e. Je lehký, má kvalitní zvuk, a je víc směrem k zábavě - hraj si, dívej se, surfuj, sleduj, zatímco loňský Tab S4 byl více směrem k S Pen, tam jsme tablet brali jako trochu něco jiného.
A již brzy bude jeho nástupce, resp. tablet, který bude mít dotykové pero, a ten bude bomba. Už jen třeba zvuk, který bude jako z televize. Na něm se výrazně zapracovalo, aby se do malých rozměrů dostal skvělý multimediální zážitek. Slyšel jsem ho hrát, máte pocit, jako když sedíte u televize.
Dá se říci, že střední třída tabletů úplně vymizela, resp. se přiklonila spíše k nižší nebo k vyšší části portfolia?
Myslím, že se trh vyprofiloval na nižší a vyšší segment. Střed nezmizel úplně, ale my se na něj nesoustředíme. Třeba takový prémiový Galaxy Tab S5e nikdy nebude za tři tisíce. Pak tam máme menší tablety, tzv. „sledovačky“, s širšími rámečky, lépe se drží, a pak je obrovské využití tabletů v B2B segmentu. Řešení pro firmy, které řeší podpisy smluv, dokumentů, skeny, a tam jsme hodně silní. Ještě s ohledem na bezpečnost a platformu Knox.
A co budoucnost? Bude skládací?
Je to jen jedna z dalších cest, zákazníka si najde. A finále? Tak to může být třeba čip zabudovaný pod rukou? Kdo ví? Bližší budoucnost je Fold. Měl jsem ho v ruce. Distribuce už určitým způsobem proběhla, poté se zastavila... Radši opatrně, pokud tam jsou problémy, nechceme to uspěchat. Je to zařízení a inovace, která si nemá pokazit jméno. Věřili jsme, že to půjde, OK, zákazníci nás přesvědčili, že to není řešení, které očekávají, takže se model stáhl.
Na naší interní konferenci jsem používal tři dny půjčený Fold a nechtěl jsem ho vrátit. Je to krásně velké, pohodlné, zejména práce se třemi okny, já jsem z Foldu nadšený. To, že má tak výrazně inovativní zařízení své mouchy, se může, i když by nemělo stát. Segment se prostě vyvíjí a zkouší, a že to nevyjde a lidé se řeknou „Nene kamarádi, my jsme čekali něco úplně jiného!“, tak ano. My jako Samsung to radši vezmeme pryč, přiznáme „OK, nepovedlo se“, vrhneme se do toho znova a lépe.
Svého zákazníka si určitě najde. A až ho budete mít v ruce, bude vás bavit. Ano, cenovka bude vyšší, ale je to logické. Obrovská výhoda Samsungu je ta, že investuje do těchto inovací, vymýšlí a inovuje, hledá tu správnou cestu. Nejhorší je, a to veřejnost moc nevnímá, když přijde někdo, zkopíruje technologie a je agresivní na ceně, protože nemusel investovat obrovské množství peněz do dlouholetého vývoje. Stačilo mu si to vzít a zkopírovat.
To je svět, je to normální, nestěžuji si, ale když někdo řeší ceny, tak jim říkám - ta cena není jen to co aktuálně máte v ruce, za co továrna nakoupila díly, smontovala a prodala. Součástí ceny je i několikaletá doba vývoje. Skládačky nevytlačí klasické telefony, osobně si myslím, že ne, ale je spíše otázka, kam až se mohou ohebné telefony dostat. Na zápěstí?
A bude Galaxy Fold i v ČR?
Bude, původně se hovořilo o podzimu nebo druhé polovině roku 2019, ale díky tomu, co se stalo, si myslíme, že se to přesune na přelom roku 2020. A zase do hry přichází lokalizace, Galaxy Fold se musí připravit softwarově, obchodně i komunikačně na vstup na trh.
Jak hodnotíte ze svého pohledu kauzu Huawei? Může ovlivnit i další výrobce na trhu?
Já čtu noviny, stejně jako vy, a stejně jako zákazníci. Je mi to líto vzhledem ke konkurenci, ta má být zdravá, protože žene vývoj dál. Zákazník umí číst noviny, je chytrý a sečtělý, obzvláště v Čechách, a je na něm, co si koupí. Ať si koupí telefon té značky, která ho férově přesvědčí, o tom, že má vše, co zákazník potřebuje. A tam bych to nechal na těch zákaznících.
Když přijde produkt na trh, je cena určována lokálně nebo globálně? Jaký je váš pohled na tzv. cashbacky?
Cena je daná centrálně, jinak by to způsobovalo mezi jednotlivými trhy problémy, a je pevně daná. V minulosti byly pravidlem slevy a cashbacky, a je jasné, že nežijeme ve vakuu. Přijdeme s nějakou cenou, která je podle nás správná, a když se podíváte na A40 a A50, tak tam žádný cashback nenajdete, ani u řady Galaxy S10. Dříve to tak bylo, přišli jsme s vyšší nastavenou cenou a pak jsme se o cenu produktu starali lokálně, letos Samsung změnil strategii. Ještě žádný cashback jsme letos neměli.
Chceme dát produkt do prodeje za cenu, kterou by měl mít, a držet ji. Namísto slev chceme přidat určitou přidanou hodnotu, nyní jsou to sluchátka AKG, u předobjednávek řady S10 to byly sluchátka Galaxy Buds. Každý umí nakoupit a snížit cenu a říkat si úspěšný marketér, my jdeme jinou cestou. Devalvace značky pochází z toho, že ji je obchodník schopen prodávat pouze ve slevě.
Pokud ale přijde konkurence a redukuje cenu skokově o pět, šest, sedm tisíc, musíme nějakým způsobem reagovat, jinak bychom ztratili konkurenceschopnost. Nelíbí se nám to. Ale rozdíl šest, sedm, osm tisíc na telefonu, který je kvalitně vybaven v porovnání s našim produktem - to už je těžce obhajitelné. Nežijeme ve vakuu a musíme se chovat tržně.
Místo cashbacků se snažíme jít spíš cestou bonusů, např. u přibalení sluchátek AKG, předplatné YouTube Premium, apod. Další možností, kterou kontinuálně využíváme, je Trade-In program, tedy výkupy starých zařízení s bonusem při nákupu nového mobilu od Samsungu.
A co se dál děje s vykoupenými telefony?
Partner vykoupené telefony dále obchoduje, případně je repasuje. Trh je velký a náš partner ví, kam a jak vykoupené modely vrátit zpátky. Když někdo přinese „es devítku“, tak je to pořád super telefon, a když je funkční, proč ho neprodat dále?.
Máte nějaké plány v segmentu 5G?
V Čechách čekáme první zprovoznění sítě 5G v roce 2020, ne dříve, a to spíše ve druhé polovině roku. Je to obrovská investice, to si asi nikdo nedokáže představit, co to je, nalít peníze do 5G. Z vnějšího pohledu je to jednoduché, stačí vyměnit koncový segment antén a to nejhorší je hotové. A když slyším, že proběhla aukce 5G sítě... to byla aukce dalšího kmitočtu. A výherce, až bude stavět síť, tak i rovnou s 5G, zatímco ostatním stačí vyměnit komponenty a fungují také na 5G.
My jsme po centrále požadovali Galaxy S10 5G aby je minimálně měli v rukou naši operátoři, protože operátoři jsou u 5G klíčovým prvkem. Vyřešit technické záležitosti, lokalizaci, customizaci a podobné záležitosti. V Anglii se spustilo 5G, v Německu se chystá, pozornost Samsungu se tedy směřuje jinde.
Osobně bych chtěl v ČR 5G telefony prodávat, a to z jednoho důvodu. My prodáváme 8K televize a 8K tady také ještě není. Když jsme začali prodávat 4K televize, tak 4K obsah také nebyl. Tak jsme si řekli my to máme, víme, že to přijde,a než to přijde, tak obraz dopočítáme. 5G telefony jsem chtěl v ČR prodávat, abychom ukázali, že jsme na novou éru připraveni. Teď sice u nás ještě nejede, ale brzy tady bude, přesto ho tady chceme přinést mezi prvními. Byl by to hezký marketing buzz, a jestli nás předběhnou číňané, tak s tím se nedá nic dělat.
Závěr je takový, že tam kde nebudou 5G sítě funkční, nebudou nabízeny ani 5G telefony od Samsungu. Až v ČR první operátor spustí 5G, bude za dveřmi stát Samsung, aby mu své telefony hned nabídl. Největší výhodou bude produktivita, rychlost a pohodlí, komunikace v reálném čase, automatizace ve výrobě a samozřejmě rychlý přenos dat o čemkoliv kamkoliv.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium
5G je zkratka pro bezdrátové sítě páté generace. Mají kratší odezvu, vyšší přenosové rychlosti, kapacitu a variabilitu. Jsou vyvíjené tak, aby zvládaly širokopásmové připojení miliónů lidí a strojů v metropolích, energeticky nenáročné senzory, které s jedinou baterií vydrží roky, a cokoliv mezi tím.
Ve světě začalo hromadné spouštění 5G sítí v roce 2019, start 5G v Česku byl opožděný. Nejvýznamnějšími vývojáři 5G technologií a výrobci síťových komponent jsou Huawei, Nokia, Ericsson a Samsung.