Trh s tablety nadále klesá. Největší propad zaznamenal Apple

Trh s tablety vytrvale klesá už několikátým rokem. Je proto zřejmé, že žádný obrat nenastal ani v dobách, kdy se nedařilo prodejům takřka žádného typu elektroniky. Podle analýzy společnosti IDC se v letošním prvním kvartálu celosvětově prodalo pouze necelých 25 milionů tabletů, což je meziroční pokles o 18 %.

Příčinou zrychlení poklesu byla samozřejmě koronavirová pandemie, která se ve sledovaném období nejvíce projevila na čínském a jihokorejském trhu. Subkategorii tabletů s připojitelnou klávesnicí se nicméně dařilo a vzrostla o 57 %. Mnohem větší objem prodeje ale stále tvoří jednoduché a levnější tablety, jejichž prodeje klesly o 36 %. Tím pádem celkově klesl i celý tabletový segment.

Rostl jen Samsung a Lenovo

Jedničkou v tabletech zůstává americký Apple, jeho pozice ale slábne, protože za leden až březen prodal 7 milionů iPadů, což je skoro o třetinu méně než před rokem. Samsung na druhém místě lehce posílil na 5 milionů prodaných Galaxy Tabů, a to i díky dodávkám tabletů do škol, které v průběhu koronakrize posloužily dětem a studentům jako výukový nástroj pro e-learning.

Top 5 výrobců tabletů podle objemu distribuce za 1Q 2020:

Výrobce

1Q20 Distribuce (mil. ks)

1Q20 Tržní podíl

1Q19 Distribuce (mil. ks)

1Q19 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Apple

6.9

28.0%

9.9

32.9%

-30.4%

2. Samsung

5.0

20.2%

4.8

15.9%

3.9%

3. Huawei

3.0

12.0%

3.2

10.7%

-8.3%

4. Lenovo

1.6

6.4%

1.6

5.2%

1.9%

5. Amazon

1.4

5.8%

1.9

6.3%

-24.5%

Ostatní

6.8

27.5%

8.7

29.0%

-22.2%

Celkem

24.6

100.0%

30.1

100.0%

-18.2%

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly PCD Tracker, 29. dubna 2020

Huawei ustálo nepříznivé čtvrtletí se ctí a pojistilo si třetí příčku, když do prodejní sítě dodalo 3 miliony tabletů. Mimo pandemii musí výrobce u nových modelů včetně vlajkového MatePadu řešit nedostupnost služeb Googlu. Podstatnou část tabletů nicméně prodá v domovské Číně, kde absence GMS není handicapem.

Lenovo je tradičním tabletovým hráčem v první pětce, tentokrát se dokonce vyšvihlo na čtvrtou pozici. I přes nepřízeň vnějších vlivů se čínskému výrobci podařilo dosáhnout mírného růstu, jeho tabletům se dařilo v Japonsku, Evropě a Spojených státech. Pátý Amazon sezónně poklesl na pětku, tři čtvrtiny z jeho půldruhého milionu prodaných tabletů tradičně proudily na domovský americký trh.

Diskuze (32) Další článek: Vlajkové Realme X50 Pro míří do tuzemských obchodů. Sledujte českou premiéru

Témata článku: , , , , , , , Nepřízeň, Distribuce, Evropa, Pro +, Největší propad, Výrobce, Japonsko, Milión tabletů,