Samsung ovládl český trh. Každý třetí prodaný smartphone nese jeho logo

Samsung ovládl český trh. Každý třetí prodaný smartphone nese jeho logo

Samsung vůbec poprvé poodhalil čísla prodejů svých smartphonů na českém trhu. K monitorování trhu využívá údaje od společnosti GfK, která dodává placené analýzy i dalším výrobcům. Jedná se o počty skutečně prodaných smartphonů koncovým zákazníkům a nikoli pouze velkoobchodně naskladněné objemy od distributorů.

Jihokorejský výrobce tak reaguje zejména na pravidelně zveřejňované analýzy výzkumné společnosti Canalys, která ale mapuje právě uvedené velkoobchodní „sell-in“ dodávky. Z nich pak ale nevyplývá, zda a v jakém množství se telefony opravdu prodají koncovým spotřebitelům, nebo zda nejsou později skladové zásoby transferovány na jiný trh jako re-export.

Mohl prodat ještě víc

Čísla GfK mají v tomto ohledu mnohem přesnější vypovídací hodnotu. Výrobci je však běžně podle smlouvy volně poskytovat nemohou. Samsung si tentokrát dohodl výjimku a zveřejnit může pouze svoje údaje, nikoli čísla konkurence. Z analýzy vyplývá, že každý třetí smartphone prodaný v prvním kvartálu letošního roku nesl logo Samsungu. Během ledna až března narostl jeho tržní podíl na 38 %, v dubnu dokonce vyskočil meziročně o 6 procentních bodů na 45 %. 

Klepněte pro větší obrázek
Volně dostupná analýza Canalys za 1Q 2021 se tentokrát v případě Samsungu prakticky shoduje s čísly GfK. Porovnání ostatních značek od GfK nemáme k dispozici

„Loňské jaro představovalo pro trh s mobilními telefony šok, kdy se prakticky ze dne na den uzavřely obchody a veškerý prodej přešel na internet. Situace se začala zlepšovat ve druhém čtvrtletí a výrazně nad očekávání se dostala v druhém pololetí. Od začátku letošního roku sice stále zaznamenáváme vysoké prodeje, ale ovlivňuje je nedostatek čipů. V praxi bychom tedy mohli prodávat i více, ale nemůžeme,“ konstatuje Tomáš Balík, ředitel divize mobilních zařízení ve společnosti Samsung Elecronics Czech and Slovak.

Nejsilnější pozici má Samsung v segmentu mobilních telefonů v cenové relaci 7 500 Kč až 10 000 Kč, do které spadá i oblíbená řada Galaxy A. Nejprodávanější v dubnu byl model Galaxy A52. V tomto segmentu za duben připadaly takřka dvě třetiny prodaných mobilních telefonů v Česku na Samsung. Z dražších modelů v ceně nad 15 000 Kč pak Samsung nejvíce prodával letošní novinku Galaxy S21.

Určitě si přečtěte

Články odjinud