Samsung Gear VR: brána do virtuální reality [recenze]

Otevřeli jsme brány do virtuální reality. Tedy alespoň do té mobilní. Gear VR poskytne realistický zážitek, obsahu je však zatím málo.

Klíč k úspěchu? Správné zaostření

Po nasazení brýlí na hlavu je třeba obraz správně zaostřit a brýle napozicovat tak, ať vás ze sledování 3D obsahu nebolí hlava. Gear VR drží na hlavě přes tři popruhy. U všech je možná úprava velikosti pomocí suchých zipů. Během testování se brýle ocitly na různě velkých hlavách, u všech se nakonec podařilo obraz dotáhnout do dokonalosti právě úpravou nasazených brýlí na hlavě. Ty nemají příliš tlačit v obličejové části, čemuž pomáhá i měkké vypolstrování, zároveň ale nesmí být na hlavě příliš volné. Klíčové je také přesné umístění na nos, které bylo zpočátku původcem naší nespokojenosti s ostrostí obrazu. Pokud Gear VR nebude sedět na nose správně, poznáte to na zamlžování čoček a tedy i celkové zhoršené kvalitě obrazu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Brýle musí pro dokonalý zážitek hlavně sedět dobře na nose. Poznáte to tak, že se vám nebude od vlastního dechu zamlžovat vnitřní strana čoček. K úpravě ostrosti slouží doostřovací kolečko na horní hraně

Protože však má každý jinou kvalitu zraku, je na horní hraně umístěno kolečko k doostření obrazu pro obě oči zároveň. To může být problém u lidí s oční vadou, která je na ždém oku jiná, v mém případě činí rozdíl jednu dioptrii, ovšem obraz jsem dokázal doostřit tak, že byly scény poměrně dobře zaostřeny. Správné uchycení Gear VR je u každého jiné, při testování nám hledání ideální pozice zabralo zhruba 10 minut. Při častém vytahování Galaxy Note 4 z brýlí či při přenášení při cestování se připravte na to, že na čočkách ulpívají smítka prachu, které se podepisují na zhoršení kvality obrazu, protože vidíte drobná černá „hluchá místa“. Občas tedy bude třeba čistícím hadříkem otřít vnitřní i vnější stranu čoček.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vnější strana čoček, která „nahlíží“ na displej Galaxy Note 4. MicroUSB konektor je protáhlý, to aby se dal telefon při vytahování pohodlně odklopit. Na týlní části je Gear VR patřičně vypolstrovaný

Díky měkkému vypolstrování na týlní části brýle dobře drží a nepronesou se ani při dlouhodobějším nošení, není problém je mít na sobě nasazené třeba hodinu bez toho, aby vás začaly bolet krční svaly. Gear VR jsem nasadil i svým přátelům a bylo zajímavé sledovat jejich reakce. Někteří bez emocí sledovali zobrazený obsah, někteří okamžitě vklouzli do virtuální reality a intuitivně se „natahovali“ po předmětech ve virtuálním světě nebo mluvili na příchozí virtuální osoby. Po nasazení brýlí jeden z nich prohlásil: „Je to super, ale když tady tak hýbu hlavou, tak musím zvenčí vypadat jako blázen“. Skutečnost je samozřejmě taková, že s Gear VR nebudete kráčet po ulici, to je hudba budoucnosti i díky absenci pozičního sledování (Positional Tracking). To v jednoduchosti značí to, že hlavou např. nevykouknete z virtuálního okna nebo před sebou nevidíte vlastní natažené ruce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Upevněný Galaxy Note 4 je třeba zajistit plastovým krytem. Někdy se stane, že Note 4 úplně nedomáčknete, takže kryt brání jeho případnému vypadnutí na zem

Na vývojářské konferenci Samsungu však bylo prezentováno řešení společnosti Sixense a jejich systému STEM. Aplikací čidel na lidské tělo umožní ve virtuálním světě spatřit vaše končetiny, případně zbraň v ruce. Řešení pochází z KickStarteru, příslušenství je možné předobjednat, doba doručení je udávána až na tři měsíce od objednání. Dle společnosti Sixense je však možno s Gear VR použít najednou pouze jeden senzor, komunikace přes Bluetooth s více senzory zatím není funkční.

Na druhou stranu se podařilo docílit velmi nízké latenci v komunikaci, která činí 7,5 ms. Pro srovnání, v rámci systému napojeného na počítač je uvádána latence 4,2 ms. Pokud se poziční sledování osvědčí, pravděpodobně se do mainstreamu dostane až s vylepšenou verzí Gear VR. V prvé řadě budou doplňky STEM důležité pro vývojáře her a aplikací, až poté pro samotné koncové uživatele. 

Oculus bude uzavřenou platformou

Nasazení brýlí na hlavu indikuje senzor přiblížení vedle pravé čočky. Následně se vám ve virtuální realitě spouští aplikace Oculus Home. U našeho testovacího kusu byla předinstalována, pokud ji nemáte nainstalovánu, je třeba po prvním vložení Notu 4 do Gear VR telefon zase vytáhnout a pokračovat ve vytváření účtu Oculus. Po nasazení brýlí zaregistrujete uprostřed umístěný kurzor, pohybem hlavy jím míříte na různé položky, tlačítka a náhledy, k potvrzení slouží dotyk na touchpad. V některých aplikacích delším pohledem na jedno místo vstupujete do herních světů, změnou směru pohledu se také můžete v některých nabídkách posouvat do stran.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spouštíme Aplikaci Oculus v Androidu. Nejprve je třeba nastavit účet, následně jej potvrdit z doručeného e-mailu a poté stáhnout základní sadu aplikací. V telefonu si můžete prohlížet i obsah v Oculus Storu, u nás však obchod přístupný není. Pokud Gear VR zjistí, že se připojujete z ČR, zablokuje obchod i veškeré další funkce Gear VR. Tak to vypadá, když chcete, aby spouštěná aplikace obešla Oculus Store a zobrazila se v Gear VR. Pokud po spuštění hry a aplikace nevyskočí tabulka, Oculus Home v Gear VR překryje veškerý obsah zobrazený v telefonu

Jak jste z předchozích řádků možná zaregistrovali, Oculus Home je uzavřenou platformou. Samsung Oculusu poskytl přístup k nejnížším hardwarovým úrovním, takže po vložení Note 4 do Gear VR se nespouští žádný Android launcher ale samostatná aplikace, která přeruší veškeré dosavadní dění na displeji telefonu. Pokud si tedy brousíte zuby na VR aplikace stažené z internetu, z Google Play nebo Galaxy Apps, musíme vás zklamat. O stažení a nákup veškerého obsahu se stará pouze integrovaný obchod Oculus Store. Na druhou stranu je to dobře, protože stažený obsah je optimalizován přesně na Gear VR, takže nebudou žádné problémy s hratelností, latencí, grafikou ani hudební složkou. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
A takto vypadá Gear VR nasazený na hlavě ze všech možných stran. Pokud se s ním vystavíte na veřejnosti, budete stoprocentně vzbuzovat zvýšený zájem okolí...

Oculus Store však není přístupný pro uživatele z ČR, aplikace vypíše informaci o tom, že vaše země není podporována a dále se tak nedostanete. Jakmile Gear VR zjistí, že jste z ČR, nepustí vás ani k přehrání již staženého obsahu. Oculus podcenil připravy, takže obchod zatím není připraven na placený obsah. Počítá se zatím jen s tím, že v něm budou k dispozici ke stažení pouze demoverze a light verze aplikací a her. Zejména proto bude v rámci všech prodávaných Gear VR v základním balení přibalena microSD karta s nainstalovaným obsahem. Seznam všech aktuální známých vývojových projektů je uvěřejněn zde, mj. se pro brýle připravují tyto tituly:

  • Darknet
  • Marvel's Avengers Age of Ultron
  • Ocean Rift
  • Omega Agent
  • Protocol Zero
  • Temple Run VR
  • Titnas of Space
  • Batman The Animated SEries
  • Land's End
  • Lucky's Tale
  • Perfect Beach
  • Romans 360
  • Smash Hit Plunder
  • a další...

A protože se můžete cítit omezeni nedostupností 3D obsahu z jiných zdrojů, našli jsme alespoň z poloviny funkční řešení. Na zařízení s rootem je třeba stáhnout či zakoupit patřičnou aplikaci. Instalátor je třeba vyextrahovat z telefonu a přenést do počítače. Zde je třeba instalátor rozbalit, upravit soubor Manifest.xml, následně je třeba *.apk zabalit, lokálně podepsat, nahrát do telefonu a nainstalovat.

Klepněte pro větší obrázek
Touto úpravou extrahovaného manifestu z aplikace docílíte toho, že se bude aplikace spouštět pouze po připojení Gear VR. Tím obejdete Oculus Home, ale zatím neznáme, jak v tomto případě vynutit maximální výkon. Dle specifikací by mělo stačit na patřičné místo umístit Oculussig soubor (jakýsi klíč pro vývoj na vašem zařízení, který zašle Oculus na vyžádání), toto ovšem o upravených aplikací nefunguje

Výsledkem celého snažení je to, že po spuštění takto nainstalované aplikace v telefonu se na displeji zobrazí informace o tom, že je třeba Note 4 vložit do brýlí Gear VR. Tím obejdete Oculus Home, protože se v brýlích spustí jen takto upravená aplikace, ovšem, ať jsme dělali co jsme dělali, hry a aplikace neběžely na plný výkon. Je tak patrné sekání obrazu, z čehož velmi rychle začnou bolet oči. Způsob zvýšení výkonu pro aplikace třetích stran je tak zatím velkou neznámou.

Témata článku: Samsung, , , , , , , , , , , , , Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 4, Rychlý pohyb, Sam, Plná verze, Manifest, Horní Dolní, Limita, Gejzír, Vývojářský nástroj, Hudba budoucnosti,