Samsung Galaxy S5: jde kupředu, ale nespěchá [recenze]

Větší a výkonnější, odolný a rychle fotící, otisky prstů snímající. Vlajková loď Samsungu pro letošní rok v redakčním testu.

Ztížení jednoručního ovládání

Prohlubeň pod fotoaparátem slouží jako senzor srdečního tepu, stačí na něj umístit ukazovák, detekcí dotyku se spustí IR dioda a pomocí aplikace S Health se dozvíte, jak jste na tom. I když tenká ploška vybízí k vložení špičky prstu, musíte špičku zapřít až o zvedající se hranu snímače fotoaparátu. Poté se výsledek dostaví za několik vteřin. Ve spodní části telefonu je i lehce vystouplý hlavní reproduktor. Díky značně vystouplé čočce fotoaparátu na zadní straně není jeho výduch při položeném telefonu na rovné ploše utlumen. Na stole ale rozhodně nelze pohodlně psát zprávy, protože se telefon při zadávání znaků (zvláště na krajích klávesnice) poměrně hodně kolébá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
2 800mAh baterie a zadní kryt s membránou, NFC je součástí baterie, vyčnívající konektory značí možnost připojení krytu s bezdrátovým nabíjením. Ne výběr bude běžný i flipový kryt, na druhou stranu obyčejný nabíjecí kryt již mohl být součástí základního balení, vůbec bychom se nezlobili

Dílenské zpracování je na výborné úrovni, skřípavé zvuky se z útrob ozývají až při násilném krutu těla do protilehlých stran. Mírnou nevýhodu u Galaxy S5 vidíme v tom, že došlo k nárustu rozměrů a oproti Galaxy S4 si již tak snadno neporadíte jednou rukou. Na ovladače pod displejem budete mít jeden úchop, na ovládání bočních regulátorů a zamykacího tlačítka druhý, pro snímání otisku prstu budete potřeba obě ruce a opět jiný úchop. Alespoň že Samsung přišel s vylepšeným režimem jednoručního ovládání, spustíte jej jednoduchým swipe gestem ze středu displeje ke kraji a zpět. Celkově na nás novinka působí svěžím dojmem, zejména s ohledem na dostupné barevné varianty, velikostně a vzhledově ji můžeme zařadit přesně na pomezí mezi loňským Galaxy S4 a tabletofonem Galaxy Note 3. Větší velikost pro někoho může být problém, pro někoho zase vítanou změnou k lepšímu.

Výkonné čtyřjádro

V útrobách nového smartphonu je připraven čtyřjádrový Snapdragon 801 o taktu 2,5 GHz a grafický adaptér Adreno 330. Výrobce do modelu integroval i 2GB paměť RAM, byť se očekávalo, že Samsung model uvede s 3GB operační pamětí. Na fungování zařízení to nemá žádný vliv, systémově je adresovatelných 1,81 GB, po najetí telefonu se SIM kartou a připojením k Wi-Fi je zabráno 0,99GB, v paměti je tedy volná necelá polovina. Při běžném používání smartphonu se pohybovala zabraná paměť v telefonu okolo 1,45GB. Ta pak bohatě stačila ke spuštění i náročnějších her a aplikací, u nich jsme však zaregistrovali znatelné zahřívání zadní části zařízení.

Klepněte pro větší obrázek 
Detaily použitého chipsetu Snapdragon 801, v případě Galaxy S5 se jedná o třetí revizi Snapdragonu 800 s označením Qualcomm MSM8974AC, která má maximální kmitočet 2,5 GHz, grafický adaptér Adreno 330 může mít kmitočet až 578 MHz

Odezva systému je bezproblémová, načítání nabídek svižné, snad jen na domovskou obrazovku trvalo přepnutí déle, to jsme však byli schopni vyřešit deaktivací aplikace S Voice, která stejně příkazy v češtině nerozpoznává. Pohyb mezi plochami v pohotovostním režimu je plynulý, zejména v přechodovém efektu „Balíček karet“. Při používání telefonu se objevily prodlevy v „oživení“ domovským tlačítkem, resp. odemknutím telefonu, kdy bylo nutno čekat i několik vteřin. Tento neduh se objevoval i několikrát denně, zejména v průběhu stahování a instalace velkých aplikací na pozadí, přikládáme jej předfinální verzi firmwaru, v prodejní verzi si toto chování ale ještě ověříme.

BenchmarkGalaxy S5Galaxy S4Galaxy Note 3Nové HTC OneXperia Z1
AnTuTu35 25629 26035 48234 10034 457
Linpack361,351 / 542,337209,061 / 589,744349,31 / 847,511355,226 / 540,598328,758 / 330,072
Pi Benchmark18,04 s25,29 s19,66 s20,19 s19,23 s
Sunspider695,7 ms1022 ms855,4 ms671,6 ms704,3 ms
GFXBench - Manhattan 1080p720 frames320 frames688 frames686 frames568 frames
Quadrant24 02212 96123 31023 82118 775
3D Mark Ice StormMAXMAXMAXMAXMAX
3D Mark ExtremeMAX4 1879 994MAXMAX
3D Mark Unlimited18 4886 04519 16220 81216 804

Výkonově jsme zařízení porovnali s loňskými modely Galaxy S4 a Note 3, stejně tak s konkurenčními produkty od Sony a HTC. Férové srovnání je pouze mezi nejnovějšími modely Galaxy S5 a HTC One M8, lepší výsledky jsou pak zcela jasně patrné ve srovnání s loňskou generací Galaxy S4 a v některých testech i ve srovnání s Galaxy Note3. Významné rozdíly jsme pozorovali i při provádění benchmark testů ve dvou rozdílných běhových prostředích, Dalvik předčil ART téměř ve všech testech.

BenchmarkGalaxy S5 - DalvikGalaxy S5 - ART
AnTuTu35 52632 680
Linpack361,351 / 542,337163,737 / 340,741
Pi Benchmark18,04 s11,90 s
Sun Spider695,7 ms700,7 ms
Quadrant24 02214 455
Smartbench 20128 696 / 4 3685 777 / 4 403
GFXbench - Manhattan 1080p720 frames726 frames
3D Mark Ice StormMAXMAX
3D Mark ExtremeMAXMAX
3D Mark Unlimited18 53117 665

Doposud jsme se bavili o standardním běhovém prostředí Dalviku, Galaxy S5, jako jeden z mála ne-Nexusů zvládne přepnout běhové prostředí na ART (Android Runtime). Více informací jsme si řekli v samostatném článku, v krátkosti má nové běhové prostředí svou předkompilací zrychlit načítání aplikací a pošetřit baterii. Jedná se o položku ve vývojářském menu, které se objeví po pětinásobném kliknutí na položku Číslo sestavení v sekci Nastavení - O zařízení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vývojářský režim a přepnutí mezi ANT a Dalvikem

Při přepnutí je vyžadován restart, v následujících deseti minutách dochází k instalaci aktualizací u jednotlivých aplikací, které přecházejí na ART. Na internetu jsou dostupné různé seznamy, ve kterých jsou evidovány aplikace a hry nefungující na ARTu, v praxi jsme však narazili na problémy u Angry Birds Go!, PayPal a dalších aplikací, které po ukončení iniciovaly chybovou hlášku a poté aplikaci ChatOn, která se na ARTu neustále ukončovala. Museli jsme ji proto zablokovat přímo ve správci aplikací.

HraDalvik - časDalvik - paměťART - časART - paměť
Angry Birds9 s60,46 MB10 s67,21 MB
Asphalt 88 s1,41 GB9 s1,41 GB
Angry Birds Go!9 s406 MB13 s409 MB
O&C Duels15 s335 MB16 s341 MB
Clash of Clans11 s53,74 MB11 s53,15 MB
Dead Trigger 210 s422 MB10 s429 MB
Epic Battle14 s218 MB13 s226 MB
Six Guns10 s0,89 GB6 s0,90 GB
Fifa 201411 s1,33 GB13 s1,35 GB
Respawnables23 s172 MB16 s177 MB

Na Google Play jsme namátkově stáhli deset her, u kterých jsme si ověřili rychlost načítání a velikost zabíraná v paměti, pokud je použit Dalvik, respektive ART. U ART je patrný nárust několika MB, na druhou stranu zlepšení v rychlostí načítání celé hry až na úvodní obrazovku zvítězil ART pouze ve třech případech. Slibované zrychlení načítání se tedy objevuje jen u některých aplikací, rozhodně bychom zatím nedoporučovali experimentovat s ART, zatím můžete s klidným svědomím zůstat na Dalviku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V paměti RAM je po najetí přístroje volná necelá polovina, interní paměť po zakoupení přístroje hlásí 10,5 GB volného místa. Problémem je však nemožnost přesunu velkoobjemových dat na paměťovou kartu, např. navigace Sygic ukládá mapy jen do interní paměti, přesunem Asphalt 8 na paměťovku dojde k přetažení jen několika desítek MB, 99% dat zůstává stále uloženo v interní paměti, což bohužel platí pro většinu aplikací

Po instalaci výše uvedených her a několika menších aplikací se však objevila nepříjemná hláška, která sdělovala, že Dungeon Hunter 4 si už nestáhneme, protože chybí místo v paměti. Při prvním zapnutí telefonu je z deklarované 16GB paměti dostupných necelých 10,5 GB. Aplikace na kartu přesouvat lze, bohužel ale jen nepatrné zlomky dat. Z 1,46GB hry se na kartu přeneslo 55 MB, 0,9GB titul dovolil přenést 30,5 MB, což interní paměti nikterak neulehčí. Pokud k tomu ještě přirovnáme chování Androidu KitKat, který neumožňuje aplikacím třetích stran zapisovat na paměťovou kartu, datově náročné mapové podklady tedy musíte uložit do interní paměti, máte zde z dlouhodobého hlediska zaděláno na problém. V telefonu sice můžete mít 64GB paměťovku, aplikace a hry ale stejně mohou být instalovány a svá data ukládají výlučně do interní paměti.

Ultra úsporný režim prodlouží výdrž

Samotná výdrž testovaného modelu byla nejprve srovnatelná s loňským Galaxy S4, po několikátém nabíjecím cyklu jsme ale došli k závěru, že je o něco lepší, než u loňského modelu. V průměru vydržel telefon s 2 800mAh akumulátorem v náročném pracovním vytížení 2 dny na jedno nabití. Měli jsme nastavenou automatickou regulaci jasu displeje, mobilní data (EDGE, HSPA+), lokálně Wi-Fi, neustálou synchronizaci Exchange a Gmailu, příležitostně jsme si zahráli hry, poslechli hudbu a za den vzniklo i několik desítek fotek a několik videí. Na druhou stranu není problém Galaxy S5 vybít v rámci jednoho dne, největším žroutem jsou celkem logicky multimédia, tedy hraní her, přehrávání videí a focení s bleskem, energeticky náročně je i vytvoření mobilního přípojného bodu z mobilního internetu. Při maximálním jasu a maximální hlasitosti do sluchátek zvládal telefon přehrávat Full HD video kontinuálně po dobu devíti hodin, což je poměrně slušný výsledek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Největším žroutem baterie je displej následovaný systémem a jeho službami. Za noc, kdy byl telefon připojen k internetu a byly aktivní push notifikace Exchange a Gmailu, ztratila baterie 9% kapacity

V několika nabíjecích cyklech jsme vyzkoušeli aktivovat úsporný režim, u kterého nám však vadí to, že nikde nevidíme notifikaci jeho aktivace. Pokud se tedy budete divit, že se vám hry načítají déle a pohyby nejsou plynulé, můžete za to vinit „neviditelný“ úsporný režim. Mimo omezení výkonu zvládne omezit barevnost displeje na černobílou, což vám samo o sobě přinese ještě nějaký čas s baterií navíc. V sedm hodin ráno jsme zjistili, že má Galaxy S5 8 procent baterie, o půl deváté již byla překročena pětiprocentní hranice, ve které již nemá uživatel možnost fotit. Následně jsme s aktivací černobílého režimu a jasu na minimum vydrželi až do půl dvanácté, s tím, že jsme brouzdali na internetu a stahovali aplikace z Google Play. Dobrých 10 minut pak telefon vydržel s 0% stavem baterie, což u smartphonů s Androidem mnohdy nevídáme. Trochu nám však vadí, že nelze nastavit přepnutí do úsporného režimu automaticky při překročení stanovené kapacity baterie, byť toto chování výrobce prezentoval na tiskové konferenci v Barceloně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Základní úsporný režim umí omezit výkon procesoru, grafického čipu, omezit data na pozadí i aktivovat řežím ve stupních šedi. Do něj se pak zahalí celé uživatelské rozhraní

Ještě zajímavější funkcí pak je Ultra úsporný režim, který, nejenže omezí výkon systému a nastaví černobílý režim, ale také umožní spouštět pouze šestici aplikací a vypne řadu systémových služeb na pozadí, gesta, správce RAM a další, v tuto chvíli nepotřebné, periferie. Jsou deaktivovány efekty odemykání, widgety na lockscreenu a poměrně drasticky zhublo i uživatelské nastavení. Nefunguje dále vibrační odezva ani osvětlení tlačítek pod displejem, jas displeje je však možno nastavit manuálně, nemusíte se bát, že by na něm nebylo nic vidět. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ultra úsporný režim omezí spouštění řady aplikací a systémových služeb, ořezáno je i systémové nastavení. Pokud máte málo nabitý telefon, můžete vše podřídit potřebě volání, zpráv a delší výdrže baterie. Je však škoda, že nejde nastavit úroveň, při které má telefon automaticky přepnout na Ultra úsporný režim

Tři aplikace máte přednastaveny napevno (Telefon, Zprávy, Internet), další trojici si můžete vybrat z dostupné nabídky. Pro běžné používání smartphonu bychom ještě potřebovali klienty Gmailu a Exchange, bohužel na výběr je k dispozici pouze Google+, Hodiny, ChatOn, Kalkulačka, Poznámky a Záznamník. Z praxe pak můžeme potvrdit, že se odhadovaná doba pohotovosti v úsporném režimu rámcově přibližuje skutečnosti pouze tehdy, pokud s telefonem nic neděláte. V opačném případě jde samozřejmě baterie pomalu dolů, za čtyři hodiny poklesla kapacita baterie z 11 na 9 procent a to v tom máme započteno půlhodinové brouzdání na internetu, tři hovory a několik přijatých zpráv. V energetické nouzi tedy Ultra úsporný režim určitě oceníte.

Témata článku: Samsung, , , , , , , HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Note 3 Neo, Samsung Galaxy Note 3 Neo Duos, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S III, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4-A, Samsung Galaxy S5, Sony Xperia Z1, Sony Xperia Z2, Dlouholetý uživatel, Slušný výsledek,