Samsung Galaxy NX: chytrá bezzrcadlovka [recenze]

High-end bezzrcadlovka s Androidem prošla redakčním testem, zaměřili jsme se na systém a samozřejmě také fotografování.

Aplikace jako u smartphonů

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
SamsungApps a GooglePlay - dva základní zdroje pro stahování a nákup her a aplikací

V základní aplikační výbavě fotoaparátu Galaxy NX nalezneme řadu položek, které bychom dle zaměření zařízení vůbec neočekávali. V Galaxy NX jsou silně zastoupeny organizační funkce v čele s budíky, stopkami a časovačem. Nechybí ani kalendář S Plánovač, u kterého je aktuální den zaškrtnut, a události jsou dle zvoleného kalendáře barevně odlišeny. Na jednom místě tak můžete mít lokální události a úkoly, události z Google účtu, Exchange a dalších. K dispozici je několik náhledů, případně mohou být chystané události a úkoly zobrazeny v jednotných náhledech. Kalkulačka si v režimu na šířku osvojila některé pokročilé matematické funkce, v režimu na výšku je to stará známá kalkulačka s tím nejzákladnějším.

Čtení poznámky, body zájmu v okolí, nastavení budíku a časovače

Správce souborů umí se složkami a soubory provádět základní operace, na titulní stránce jsou umístěny rychlé přístupy do základních složek s obrázky, videi, hudbou a dokumenty. S klientem Dropboxu se pak můžete propojit s vašim cloudovým úložištěm. S poznámky se inspirovaly u dřívějších modelů Samsungu, díky jejich provázanosti se Samsung účtem můžete mít k dispozici po prvním najetí poznámky ze všech předchozích zařízení. Hlasový průvodce S Voice a již zmiňovaný S překladač se zatím podpory českého jazyka nedočkaly, je to rozhodně škoda, protože takto dvojice aplikací akorát zbytečně zabírá místo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prohlížení webu, kalkulačka, správce souborů a nastavení dělené do záložek

Fotoaparát Galaxy NX můžete netradičně využít i k navigaci. Zařízení má jednotný čip GPS/GLONASS, k základní navigaci jsou používány Google Mapy, které jsou v reálném čase stahovány z internetu. Do budoucna je samozřejmě můžete nahradit zakoupenými offline mapovými podklady různých dodavatelů. Líbí se nám rychlost fixace GPS, která je i v panelové zástavbě v řádu několika minut. V praxi si ale neumíme představit efektní navigaci ve fotoaparátu. Snad možná jen když jej položíte na nanpodložku na rovnější část palubní desky spodní rovnou hranou. V opačném případě je to spíše doplňková funkce, kterou začnete řešit, až se vám vybije smartphone a nebudete pro něj mít autoadaptér.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kalendář a dvojice zobrazení, itineář a zobrazení navigace přes Google Mapy

Integrované hledání je ve formě widgetu a aplikace Google, jeho součástí je i hlasové vyhledávání. Nahrané úryvky mluvy jsou odeslány na servery Googlu, kde jsou vyhodnoceny a výsledky jsou pak vráceny v textové podobě. Zdrojem aplikací je tradičně portál Google Play nebo SamsungApps. Na poslední straně hlavní nabídky nalezneme i čtečku knih nebo cestovního rádce Trip Advisor v Samsung edici.

Fotografický režim se inspiroval

Fotografická aplikace vypadá oproti dřívějším fotoaparátům řady NX úplně jinak, Samsung u Galaxy NX totiž použil Androidí implementaci, která se osvědčila už u několika dřívějších modelů. I přesto, že má Galaxy NX hardwarová tlačítka spouště pro focení a natáčení videa, k dispozici jsou i jejich softwarové alternativy na pravé straně displeje. Mezi nimi je umístěno dotykové kolečko pro přepínání mezi režimy. V něm je možné vybrat mezi automatikou, inteligentními režimy, profesionálním módem a oblíbenými režimy. Inteligentní režimy jsou určeny pro přednastavené volby focení.

Focení ve standardním režimu na automatiku, v levém spodním rohu se vám může zobrazovat miniatura zamýšlené fotografie načtená z webu. V profesionálním režimu je voleb k dispozici daleko více, přes levý spodní roh si můžete poslední fotky a videa hned prohlédnout

Na výběr je celkem 32 režimů, které se dělí na podkategorie noc, profesionální styl, detail/uvnitř, na šířku a portrét. Z voleb tak můžeme vypíchnout vymazání pohybujícího se objektu na pozadí, akční snímek, animovanou fotografii, HDR režim, makro, dětské foto, světelnou stopu, ohňostroj a další. Z přednastavených režimů můžete vykouzlit zajímavé snímky. Po umístění na stativ může přijít vhod i intervalové snímání, vybrat si lze celkový počet fotografií a interval prodlevy mezi nimi (minimálně minuta).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přepínání módů v profesionálním režimu, předpřipravených režimů je spousta. Při výběru některých z nich je zobrazena nápověda na jeho efektivní využití

Svoji cenovkou je ale Galaxy NX mířen spíše do rukou profesionálních fotografů, kteří si před focením nastaví vše potřebné v profesionálním fotografickém režimu. Ten je u řady ostatních fotoaparátů symbolizován hardwarovým kolečkem, u testovaného produktu jej nalezneme pouze v softwarové podobě, i když můžete mezi volbami (M, P, A, S a User) přecházet pootočením kolečka na horní hraně. Do nižších úrovní nabídek se nedostanete, budete si muset pomoci prstem na displeji. Po zvolení režimu však můžete přecházet mezi nastavitelnými hodnotami kolečkem, v horní části displeje pak vidíte to, co nastavujete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při focení si lze nechat zobrazit mřížku, úrovně i indikátor naklonění. Další informace se dozvíte z podrobností o snímku

Mezi dostupným nastavením najdeme ISO, jas, clonu, rychlost uzávěrky, zdroj světla (lze manuálně upravit v GBAM modelu), vyvážení bílé, vyvážení bílé pro blesk, teplotu barev, měření vzdálenosti či nepřetržité nebo sériové snímání. Levá horní část displeje je věnována nastavení, dostupné jsou vždy jen ty položky relevantní k vybranému fotografickému režimu. Ale pozor, vše je k dispozici v rozhraní pro standardního a pokročilého uživatele. Přepnutím na druhou možnost je pak nastavení značně zpřehledněno, volby lze nastavovat podstatně rychleji a navíc přibývá řada možností, které doposud dostupné, např. focení v RAWu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při focení lze i celá řada efektů, stačí jen vysunout spodní lištu nahoru a vybrat si

Při focení je na výběr několik možných rozlišení, to nejvyšší je 20Mpix s poměrem stran 4:3. Fotit lze ve třech režimech kvality nebo ve zmiňovaném RAW. Standardní JPG fotografie má při maximálním rozlišení velikost okolo 5 MB, RAW je pak typicky 4 - 8x větší. Fotoaparát umí ostřit několika způsoby, standardně na střed, na obličej, se sledováním, na bod či na vícero bodů zároveň. Ostření může být při vybraném nastavení zachováváno, takže zaostříte scénu, poodejdete dále a foťák má stále na dané místo zaostřeno. Ať máte aktivováno jakékoliv ostření, vždy můžete ostřit i na místo, na které tapnete na displeji. Kontinuální autofocus si zase může pamatovat poslední ostřící pozici. Fotografie můžete přímo pořizovat s vodoznakem, případně si na displeji nechat zobrazit vodící linky. Efekty je možno aplikovat přímo potažením nabídky ze spodní hrany nahoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nastavení v profesionálním režimu nabízí mnoho ukrytých voleb

Focení snímků za sebou jde velmi rychle, snad jen na uložení RAW fotek se dvě až tři vteřiny načekáte. Mírné zpomalené aplikace Fotoaparát je také patrné v profesionálním rozhraní v režimu odborník, není to nic dramatického, ale ovládání už není tak plynulé, jako v režimu pro běžné uživatele. Kvalita fotek je na vysoké úrovni, s patřičným nastavením se vám podařit vytvořit velmi kvalitní fotografie, které si dále můžete doupravit v Galaxy NX nebo v počítači. Ani při přímém osvětlení čočky sluncem nedochází k žádným přepalům, dobře si vedou i přechody mezi světlem a stínem. Povedeně se jeví i makrosnímky, i když se standardním objektivem nelze zaostřit celý objekt. Popředí objektů je ostré, jejich zadní část pak začíná na ostrosti pomalu ztrácet, pro makrofoto bude třeba pořídit makro objektiv. Při nočním focení využijete automatický blesk, občas se nám však stávalo, že se nepodařilo při horších světelných podmínkách na scénu správně zaostřit a snímek tak nebyl pořízen. Na boku sice můžete přepnout s automatického doostřování na ryze manuální způsob, výsledkem ale zpravidla bývají nedoostřené či rozmazané fotografie.

Hlavní obrazovka nastavení profesionálního režimu, která mj. zpřístupní focení do formát RAW

Naše zkušenosti vycházejí z používání standardně dodávaného objektivu 18-55 s optickou stabilizací, i její aktivaci si můžete nastavit např. na namáčknutí spouště. Mezi další testované objektivy patří poměrně mohutný objektiv 50-200 s optickou stabilizací, který již vyžaduje nutnou zručnost při držení ve větších oblastech zoomu nebo nejlépe stativ. Objektiv 2D/3D slouží k vytváření snímků ve formátech *.mpo pro jejich budou zpracování 3D programy. Nejprve je třeba ve 2D režimu zaostřit, následně přepnout do 3D režimu a pořídit snímek.

Ukázkové fotografie:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ukázkové fotografie v plném rozlišení (20 mpix) si můžete zobrazit po kliknutí na tlačítko s lupou.

Výše uvedené snímky jsou pouze ukázkou, všechny fotografie si můžete stáhnout v souhrnném balíku (860 MB). Ten se skládá z fotek základní objektivem, 2D/3D objektivem a objektivem 50-200 OIS na maximální zoom. Přiloženo je i několik snímků s efekty. Všechny fotografie jsou v maximálním rozlišení nebo maximálním povoleném rozlišení pro vybrané nastavení.

Témata článku: Samsung, Android, Recenze, Focení mobilem, Galaxy, Makro objektiv, Hybridy, Bezzrcadlovka, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4 Zoom, Samsung Galaxy S4-A, Tradiční nadstavba, První fotoaparát, Stejnojmenná aplikace, Integrované hledání, Samsung řada, Profesionální fotograf, Výsledná fotka, Základní opera, Vodoznak, Manuální nastavování, Automatické doostřování, Doplňková funkce