Samsung Galaxy Note 4: kov a výkon [recenze]

Čtvrtá generace Notu je kovová, pero S Pen umí více věcí a hardware zase o třídu vyrostl. Jak se nám zamlouvá nový tabletofon Samsungu?

Hudbu přehraje i složí

Hudební přehrávač od Samsungu je shodný s předchozími generacemi. Hudba je třízena podle řady kategorií nebo podle toho, jak ji máte uloženou ve složkách v paměti. Mezi záložkami najdeme i Hudební ráj, což není nic jiného, než poslech hudby podle kombinace čtyř nálad. Při přehrávání se na displeji i případně na zamykací obrazovce zobrazuje obrázek alba, včetně základních ovladačů hudby, ty mj. najdete i v horní výsuvné liště.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Uživatelské rozhraní hudebního přehrávače se od Galaxy S5 nezměnilo. Přítomen je ekvalizér i ovládání hudby z lockscreenu. Po spuštění aplikace Soundcamp se odhalí přítomnost režimu Profesionální audio

Hlavní reproduktor je poměrně hodně hlasitý, na maximum ohluší i menší místnost, a ani nevadí, že telefon leží zády na stole. Kvalitu ale nečekejte, zvuk je plechový a postrádá většinu basové složky. O mnoho lepší je poslech ve sluchátkách. Zvukový výstup jsme testovali s dodávanými špuntovými sluchátky a se Samsung Level In. Korejci si drží poměrně vysoký hudební standard, s pětadvaceti nastaveními ekvalizéru (lze navolit i vlastní, případně zkombinovat s šesti efekty) budou spokojeni i náročnější posluchači. Vstup samozřejmě není jen o sluchátkách a ekvalizéru, ale také o podporovaných formátech a zvukovém čipu. Note 4 zvládne mimo empétrojek i hudbu ve formátech *.aac, *.flac včetně UHQ audia (24kbit, 192kHz).

Byť u přehrávače zatím není možné vvyužít výhod profesionálního audia ve spojení se zvukovým čipem Maxim MAX98504, můžete jej vyzkoušet alespoň při skládání hudby. Galaxy Note 4 je prvním Samsungem, u kterého korejci integrovali Pro-Audio SDK 2.0. Profesionální audio režim se spouští jen v něm naprogramovaných aplikacích, základem je Soundcamp, ve kterém můžete mixovat až osm různých stop složených z hudebních aplikací třetích stran.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Skládáme a mixujeme hudbu pomocí aplikace Soundcamp. Přidat je možné až osm zvukových stop s bubny, klavírem, kytarou, efekty a nahranou skladbou z připojené kytary. Musíte ji však připojit přes předzesilovač, aplikace AmpliTube Free pak přes modul De-noizer odfiltruje přebytečný šum. Na závěr můžete hudbu vyexportovat

Příčemž zde mohou být bicí, klavír a další zvukové a namixované efekty v aplikacích - AmpliTube, MorphWiz, Heat Synthesizer, Guitarism (známá aplikace z iOS), ThumbJab či EZ Voice. Při zpracování audia si můžete vybrat latenci zvuku, nízká však znamená vysoké využití CPU, takže jde baterie velmi rychle dolů. Vaše složené skladby můžete vyexportovat ve formátu *.wav či *.aac.

Náhledy videí se neanimují, Galerie beze změn

Videopřehrávač má obdobné rovržení prvků jako u starších modelů, náhledy se však již neanimují, zřejmě kvůli zbytečnému vytížení procesoru. Při spuštění videa se automaticky aktivuje režim displeje Kino AMOLED, z kontextové nabídky si můžete nastavit titulky (včetně úpravy vzhledu, v poznámkovém bloku je však musíte přeuložit do UTF8), vybrat ekvalizér (normální, hlasy) nebo upravit jas nezávisle na systémovém jasu. Video může být přehráváno i v malém okně, jenž překryje obsah na pozadí. Mezi podporované soubory patří *.avi, *.mp4 i *.mkv. Přehrávání videí, potažmo i hudby a fotek, jde delegovat v rámci blízkých zařízení přes DLNA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Videopřehrávač bez animovaných náhledů, u videí můžete počítat s titulky i s přehráváním v okně, které překrývá veškerý obsah. Pinch-zoomem můžete v galerii měnit velikost náhledů, zajímavé je automatické tematické řazení fotek, ovšem ne vždy funguje podle představ. Tenisové míčky u domácích mazlíčků jsou toho důkazem. Fotky můžete řadit i podle událostí nebo je upravit ve vestavěném editoru

Galerie řadí obsah podle čas nebo podle alb, kam fotky patří. Můžete dále využít i filtrace podle obsahu, který telefon automaticky rozpozná. Vcelku přesně si tak můžete zobrazit třeba Květiny, třeba u Vozidel však již stoprocentní shoda není. Většina obsahu je přesně zařazena u Domácích mazlíčků a Dokumentů, kam spadají i screenshoty, Potraviny a Scenérie jsou úplně mimo. Náhledy fotek můžete měnit pinchzoomem, případně lze po kliknutí na detail fotku upravit ve fotoeditoru (upravená fotka se uloží zvlášť) nebo spustit slideshow s přechodovými efekty a hudbou na pozadí.

Optická stabilizace a UHD video

Samsung na záda tabletofonu integroval 16Mpix snímač Sony IMX240, přičemž do Exynos varianty zařadil vlastní ISOCELL snímač SLSI_S5K2P2. Je to rozhodně škoda, protože v u nás prodávané variantě se Snapdragonem nemůžeme čekat lepší fotografické výkony při horším osvětlení, které by vyplynuly z použitého senzoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V případě Snapdragon verze Notu 4 byl použit fotosnímač od Sony, stažitelné fotorežimy z portálu Galaxy Apps

Na automatiku za slunečného dne pořídíte velmi povedené snímky. Snímky jsou na maximální rozlišení pořízeny v poměru stran 16:9 mají barvy odpovídající skutečnosti i slušnou ostrost. Ta je patrná zejména ve středu snímku, po krajích je patrné nepatrné rozostření, kterého si všimnete až při větším přiblížení. U některých snímků, zejména s velkým množstvím detailů, jsme však zaregistrovali poměrně velké rozmazání v segmentech na krajích fotky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Uživatelské rozhraní fotoaparát a dostupné nastavení a režimy

Fotoaparát disponuje optickou stabilizací obrazu, takže ve většině případů vždy pořídíte ostré snímky, a můžeme u něj pochválit i rychlé automatické zaostření, které se provádí pravidelně, při dotyku na displej (tj. Touch focus) nebo před vyfocením snímku. Při focneí nečekáte na žádný zelený kroužek jak tomu bylo dříve, takže první snímek puštění aplikace Fotoaparát pořídíte velmi rychle. V šeru se do stínu a do tmavších odstínů vkrádá šum, naopak HDR režim snímky celkově projasní a případné zastíněná či tmavá místa daleko lépe vyniknou.

Ukázkové fotografie v maximálním rozlišení:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Fotografie focené na automatický režim
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Exteriér - tma a šero (bez blesku)
Interiér bez blesku
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Porovnání fotek v základním režimu (vlevo) a HDR (vpravo)
Makrosnímky focené na automatický režim

Tabletofon natáčí videa defaultně v rozlišení Full HD s 30 fps. V rámci nastavení můžete u těchto videí aktivovat režim s optickou stabilizací obrazu či se snímkovací frekvencí 60 fps. Maximem jsou videa v rozlišení UHD, u kterých ale zase není možné použít optickou stabilizaci. Co se týká videí jako celku, optická stabilizace je na kvalitě Full HD obrazu znát, u UHD videí zase vidíme velké množství detailů. Celkově jsme s kvalitou videí spokojeni, vytknout můžeme jen zašumění obrazu v horších světelných podmínkách.

Ukázková videa:

Najdete si to své

Samsung Galaxy Note 4 nás zaujal po stránce zpracování, hliníkový rám podtržený dobrým dílenským zpracováním a neklouzavou plastovou zádí je základ, ke kterému můžeme přidat QHD Super AMOLED displej. Ten lze kvalitou zařadit mezi špičku displejů v rámci mobilních zařízení. Note 4 se ale od tabletofonů, které se na trhu objevují jako houby po dešti, liší zejména integrací Pera S Pen. Pokud jste již vlastnili dřívější generace Notu, zřejmě na něj nedáte dopustit, co se týká tvorby poznámek nebo náčrtků. S novými funkcemi je pero ještě využitelnější, je to však jen otázkou použitého softwaru. Pokud pero nevyužijete a chcete smartphone s velkým displejem, zřejmě se budete poohlížet po levnější variantě.

Změn oproti loňské generaci je několik, žádné ale nejsou nijak výrazně zlomové. Jistě, máme zde výkonnější hardware, ostřejší displej, spoustu dalších doplňkových režimů, rychlé nabíjení, nové senzory a snímač otisků prstu, pokud však vlastníte loňskou generaci, zřejmě nebudete mít žádný radikální důvod ke změně. A to zejména idíky vysoké ceně. A pokud si důvod najdete, může být motivací ke změně skládání hudby nebo třeba focení s optickou stabilizací obrazu. Z dřívějšího testu Galaxy Alpha jsme ale byli namlsaní vyladěností TouchWizu, u Notu 4 nás systém trochu zklamal. TouchWiz se občas na chvíli zasekne, prodleva při načátní některých systémových aplikací zase zbytečně zdržuje. Nejvyladěnjším Samsungem poslední doby tedy zůstává stále Alpha.

Plusy:

• kovové tělo, pohledný design a skvělé zpracování
  • plastová záda nekloužou, vyměnitelná baterie
  • jemný QHD Super AMOLED displej se skvělou čitelností na slunci
  • slušná kvalita fotografií, optická stabilizace obrazu
  • natáčí UHD videa, přehrává UHQ audio, zvukový výstup má dobrou kvalitu
  • dedikované nastavení zvukového výstupu pro aplikace využívající Pro-Audio SDK 2.0
  • pero S Pen se softwarovými přídavky, líbí se nám zejména rychlé označení textu a obrázků
  • propracovanější práce s okny, jednoručním ovládáním a výstřižky
  • 2,7GHz Snapdragon 805 poskytuje velký herní a výpočetní výkon
  • Ultra úsporný režim pro úsporu energie vypnutím přebytečných funkcí
  • rychlé nabíjení Quick Charge 2.0 - 50 % baterie nabijete zhruba za 35 minut
  • plánovaný update na Android 5.0 Lollipop
  • podpora MirrorLinku (zrcadlení mobilu do autorádia)
  • senzor otisku prstů, senzor srdečního tepu, UV senzor, měřič okysličení krve

Mínusy:

• vysoká cena (21 499 Kč z volného trhu, 19 400 Kč u T-Mobile)
  • ne až tolik změn oproti Galaxy Note 3, pokud oželíte lepší foťák a jemnější displej
  • u fotoaparátu jsme čekali větší kvalitu snímků za horšího osvětlení
  • TouchWiz je stále velký žrout, při spouštění aplikací se občas načekáte
  • neefektivní přesuny aplikací na microSD kartu
  • baterie oproti loňsku narostla jen o 30 mAh
  • mikroškrábance na zbroušené části bočního rámu
  • citlivá senzorická tlačítka nechtěným dotykem přeruší hry „v tom nejlepším“
  • je třeba si zvyknout na gesto zmenšení aplikace, který je téměř identické s rychlým vysunutím horní lišty
  • nevyladěný TouchWiz - občasné zaseknutí systému a zdlouhavé načítání některých aplikací
  • prostředí laděno spíše do bílé barvy, u AMOLEDu bychom očekávali černou, která má nulovou spotřebu
]: The file '/PubSystem.Controls.Run.Articles.2015/AddOn_Blank.ascx' does not exist.-->

Témata článku: Samsung, , , , , , , , , , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 6, Apple iPhone 6 128GB, Apple iPhone 6 64GB, Apple iPhone 6 Plus, Apple iPhone 6 Plus 128GB, Apple iPhone 6 Plus 64GB, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy Alpha, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Note 3, Samsung Galaxy Note 3 Neo, Samsung Galaxy Note 3 Neo Duos, Samsung Galaxy Note 4, Samsung Galaxy S5,