Grafenové koule pod mikroskopem. Právě na nich má stát rychle nabíjení i větší kapacita baterií budoucnosti  Phonearena

Grafenové koule pod mikroskopem. Právě na nich má stát rychle nabíjení i větší kapacita baterií budoucnosti | Phonearena

Již v červenci jsme vás informovali o Solid-state bateriích od Samsungu, které mají přinést i výrazné zvýšení kapacity  Cyberfreeweishes

Již v červenci jsme vás informovali o Solid-state bateriích od Samsungu, které mají přinést i výrazné zvýšení kapacity | Cyberfreeweishes

Solid state baterie mají i poměrně výrazně zmenšit své rozměry vzhledem k aktuální generaci Li-Ion baterií s tekutým elektrolytem  Cleantechnica

Solid state baterie mají i poměrně výrazně zmenšit své rozměry vzhledem k aktuální generaci Li-Ion baterií s tekutým elektrolytem | Cleantechnica

 Spring8

Spring8

 Spring8

Spring8

 Nature.com

Nature.com

 Nature.com

Nature.com

 Nature.com

Nature.com

 Nature.com

Nature.com

 Nature.com

Nature.com

 Nature.com

Nature.com

Tesla představila také elektrický sporťák. Z nuly na sto jako za 2 sekundy, dojezd 1000 km. Nový Roadster od Tesly je ohromující elektromobil

Tesla představila také elektrický sporťák. Z nuly na sto jako za 2 sekundy, dojezd 1000 km. Nový Roadster od Tesly je ohromující elektromobil

Tři elektromotory mají ohromující točivý moment 10 000 Nm.

Tři elektromotory mají ohromující točivý moment 10 000 Nm.

Z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) to nový Roadster zvládne za 1,9 s, na hranici 100 mil za hodinu (161 km/h) dorazíte za 4,2 sekundy.

Z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) to nový Roadster zvládne za 1,9 s, na hranici 100 mil za hodinu (161 km/h) dorazíte za 4,2 sekundy.

Tesla se chlubí, že je to nejrychlejší produkční vůz, který si budete moci koupit

Tesla se chlubí, že je to nejrychlejší produkční vůz, který si budete moci koupit

Prodeje se ale rozběhnou až v roce 2020

Prodeje se ale rozběhnou až v roce 2020

Elon Musk však při premiéře několikrát zopakoval, že toto jsou parametry základní verze auta. Později tedy můžeme očekávat ještě ostřejší verzi.

Elon Musk však při premiéře několikrát zopakoval, že toto jsou parametry základní verze auta. Později tedy můžeme očekávat ještě ostřejší verzi.

Jízdní vlastnosti by přitom měly být velmi dobré, třeba už jen proto, že akumulátory v podlaze významně sníží těžiště automobilu.

Jízdní vlastnosti by přitom měly být velmi dobré, třeba už jen proto, že akumulátory v podlaze významně sníží těžiště automobilu.

Přestože je auto kompaktní, vešla se do něj 200 kWh baterie a v běžném provozu nabídne dojezd 1000 km!

Přestože je auto kompaktní, vešla se do něj 200 kWh baterie a v běžném provozu nabídne dojezd 1000 km!

Maximální rychlost je někde nad 400 km/h.

Maximální rychlost je někde nad 400 km/h.

SuperCharger na dobíjecí stanici u Humpolce.

SuperCharger na dobíjecí stanici u Humpolce.

A tohle už jsou skutečné SuperChargery. Tento futuristický design a technologie potkáte už i v České republice.

A tohle už jsou skutečné SuperChargery. Tento futuristický design a technologie potkáte už i v České republice.

Skutečný SuperCharger na dobíjecí stanici u Humpolce.

Skutečný SuperCharger na dobíjecí stanici u Humpolce.

Skutečný SuperCharger v detailu

Skutečný SuperCharger v detailu

Skutečný SuperCharger v detailu

Skutečný SuperCharger v detailu

SuperCharger na dobíjecí stanici u Humpolce.

SuperCharger na dobíjecí stanici u Humpolce.

Humpolecký SuperCharger před dokončením.

Humpolecký SuperCharger před dokončením.

Tesla se na prvním Roadsteru naučila vyrábět podvozky a pohon, další modely už vyvíjela kompletně sama včetně designu.

Tesla se na prvním Roadsteru naučila vyrábět podvozky a pohon, další modely už vyvíjela kompletně sama včetně designu.

Připomíná vám Lotus Elise? Ano, právě Lotus posloužil jako základ. Pod zevnějškem už je ale všechno jinak

Připomíná vám Lotus Elise? Ano, právě Lotus posloužil jako základ. Pod zevnějškem už je ale všechno jinak

A takto vypadal první Tesla Roadster. Byl to vůbec první model Tesly, ještě bez vlastního designu.

A takto vypadal první Tesla Roadster. Byl to vůbec první model Tesly, ještě bez vlastního designu.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Tesla představila elektrický kamion - Tesla Semi

Tesla představila elektrický kamion - Tesla Semi

Modernější USB-C bohužel chybí.

Modernější USB-C bohužel chybí.

...a Lightnink pro iPhony a microUSB pro zbytek světa drobné elektroniky.

...a Lightnink pro iPhony a microUSB pro zbytek světa drobné elektroniky.

V bočnicích jsou integrované tři kabely. Velké USB na dobití samotné powerbanky...

V bočnicích jsou integrované tři kabely. Velké USB na dobití samotné powerbanky...

Již v červenci jsme vás informovali o Solid-state bateriích od Samsungu, které mají přinést i výrazné zvýšení kapacity  Cyberfreeweishes
Solid state baterie mají i poměrně výrazně zmenšit své rozměry vzhledem k aktuální generaci Li-Ion baterií s tekutým elektrolytem  Cleantechnica
 Spring8
 Spring8
51
Fotogalerie

Samsung a Tesla cosi kutí. Kapacita baterií poskočí až na dvojnásobek

  • Na revoluční baterii čekáme už 20 let a stále je v nedohlednu
  • Nakonec to ale vypadá, že už brzy přijde slibný evoluční skok
  • Samsung posune kapacitu baterií o polovinu, Tesla dokonce na dvojnásobek

Samsung si patentoval baterie nové generace s technologií Graphene Ball. Za vývojem stojí divize Samsung Advanced Institute of Technology a parametry je předurčují zejména pro smartphony a tablety. Hlavním trumfem je vysoká energetická hustota, takže mají při stejných rozměrech přinést až o 45 % větší kapacitu, než dnešní články.

Základem je stále architektura Li-Ion, ovšem díky použití grafenových koulí se nabíjecí čas smrskne na pětinu. Současný akumulátor v mobilu zrychleně nabijete za hodinu, v budoucnosti by mělo stačit 12 minut. Baterie za to vděčí zvýšení operačních teplot až na 60 stupňů Celsia, což by se mohlo hodit i v elektromobilech.

Technologie umožňuje hromadnou kompozici grafenu (forma uhlíku, průhledný plátek o výšce jediného atomu) a oxidu křemičitého (SiO2) za teplot kolem 1000°C. Nanočástice oxidu poslouží jako jádro a grafen kolem utvoří strukturu podobnou popcornu. Výslednou látku chce Samsung použít jako potah elektrod, který zvyšuje vodivost, tím pádem zkracuje dobu nabíjení. Zároveň zvyšuje pracovní rozsah teplot.

Samsung si technologii patentoval v domovské Koreji a v USA. Kdy se nových baterií dočkáme, je zatím ve hvězdách. Indicie naznačují, že to bude Samsungu trvat minimálně několik let, rozhodně více než dva (viz dále).

Musk ví víc, než na pódiu řekl

Tesla před pár dny představila nový Roadster s dojezdem až tisíc kilometrů. V jeho podvozku má být 200kWh baterie, ale na vyčleněné místo by se nevešla ani baterie z modelu Tesla S, která má poloviční kapacitu. Elon Musk má patrně zaděláno na slušný progres v hustotě uložené energie. Auto je plánované na rok 2020, což je dostatečně daleko na zavedení výroby, ale také hodně blízko, takže je zřejmé, že Tesla má technologii už dnes.

Z hlediska drobné elektroniky je smutné, že u Elona Muska mají prioritu automobily. Při šíři jeho podnikatelského rozsahu si však těžko dovedu představit, že by technologii použitelnou i v mobilech škudlil pouze pro auta. Zda opravdu má technologii, která bude znamenat evoluční skok ve vývoji baterií, ukáží už příští měsíce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Roadster je nejen krásný, ale také přinese technologický pokrok. 

Čekáme už přes dvě dekády

Li-Ion baterie se na trhu objevily v roce 1991 a velmi brzy se staly standardem pro veškerou elektronicku. Ovšem v posledních letech naráží na technologické hranice, přes které se výrobci dostanou jen s pomocí nových nápadů a materiálů.

Představení Tesla Roadsteru:

Zdroj: Nature.com (via Phonearena)

Určitě si přečtěte

Články odjinud