O2 vydalo kumulované finanční výsledky za první dvě čtvrtletí letošního roku. Operátor za půl roku utržil téměř 19 miliard korun a meziročně navýšil provozní zisk (EBITDA) o necelých 13 % na 6,06 miliardy korun. Operátorovi se dařilo zvyšovat provozní výnosy rovnoměrně v oblastech mobilních i fixních služeb. Tržby z mobilních služeb v ČR nadále tvoří více než polovinu celkových výnosů. Konsolidovaný čistý zisk v prvním pololetí 2019 poklesl meziročně o 6,2 % na 2,6 miliardy korun, když vyšší investice v roce 2018 vedly k nárůstu odpisů hmotného a nehmotného majetku.
Finanční ukazatele |
1H 2019 |
1H 2018 |
Meziroční změna |
Provozní výnosy
- mobilní výnosy v ČR
- fixní výnosy v ČR
- výnosy na Slovensku
|
18 989 mil. Kč
9 915 mil. Kč
5 449 mil. Kč
3 756 mil. Kč
|
18 599 mil. Kč
9 803 mil. Kč
5 310 mil. Kč
3 597 mil. Kč
|
+2,1 %
+1,1 %
+2,6 %
+4,4 %
|
Celkové náklady
- z toho provozní náklady
|
12 995 mil. Kč
3 843 mil. Kč
|
13 254 mil. Kč
4 042 mil. Kč
|
-2,0 %
-4,9 % |
EBITDA |
6 055 mil. Kč |
5 378 mil. Kč |
+12,6 % |
EBITDA marže |
31,9 % |
28,9 % |
+3,0 p. b. |
Čistý zisk |
2 604 mil. Kč |
2 776 mil. Kč |
-6,2 % |
V oblasti mobilních služeb zůstává podle počtu zákazníků O2 českou operátorskou dvojkou – v pololetí jeho služeb využívalo 5,597 milionu zákazníků. Do tohoto objemu operátor započítává i M2M karty (tedy SIM karty provozované v zařízeních IoT) a od letoška i tzv. „mrtvé duše“, tedy více než 3 měsíce nepoužívané předplacené karty, které se deaktivují až po roce. Stejnou metodiku k započítávání zákazníků nicméně podle O2 používají i další dva síťoví operátoři, a tak jsou čísla nyní lépe porovnatelná.
Pokud číslo očistíme o M2M karty, dostáváme údaj 5,169 milionu „lidských“, ale ne nutně aktivních zákazníků. Meziroční čísla jsou obtížně porovnatelná, protože operátor při změně metodiky a vyčlenění M2M karet použil tzv. perspektivní metodu, kdy údaje ze starších období nepřepočetl. Zastoupení paušálních zákazníků na celkové bázi činí 64 %, průměrná měsíční útrata (ARPU) narostla na 260 Kč. Markantní nárůst zákazníků na 381 tisíc zaznamenal operátor u služby O2 TV, rostl i fixní internet.
Na závěr zajímavosti z mobilního provozu: 74 % telefonů v síti O2 spadá do kategorie chytrých zařízení, 62 % všech telefonů podporuje technologii 4G LTE. Větší porce dat obsažená v tarifech FREE spolu se zájmem zákazníků o tarify O2 Data s měsíčním objemem dat 4 až 20 GB a nárůst počtu zákazníků s chytrým telefonem podporující technologii 4G LTE přispěly v prvním pololetí 2019 k meziročnímu nárůstu spotřeby mobilních dat v telefonu o 31 %.