Prodeje mobilních telefonů v roce 2018 v České republice narostly zhruba o jedno procento na 4,533 milionu kusů. Nejsilnější přitom bylo tradičně předvánoční čtvrtletí, kdy se prodalo 1,235 milionu telefonů. Více než 9 z 10 zakoupených zařízení přitom patří mezi smartphony. Ve výroční analýze to uvedla výzkumná společnost Gartner.
Podle jejích dat ovládají východoevropský trh, kam z pohledu Gartneru patří i ČR, značky Huawei a Samsung, které dohromady drží 54 % tržního podílu (Samsung 31 %, Huawei 23 %). S výraznějším odstupem následuje třetí Apple s podílem 6 %. Pořadí v tabulce východoevropského regionu ale nemusí být pro ČR zcela relevantní, protože např. značky ZTE nebo Orange u nás vůbec nepůsobí.
Na českém trhu je před Applem ještě Xiaomi, naopak LG má v mobilech minimální podíl. Čísla Gartneru se v rámci zemí EU liší od jiných agentur, protože do jejich metodiky vstupují díky šedému dovozu i jednotky určené pro jiné trhy než ten český. Na rozdíl od IDC a Strategy Analytics totiž Gartner sleduje prodeje koncovým zákazníkům, nikoli jen oficiální velkoobchodní dodávky od distributorů.