Základní fotografická výbava se dost podobá modelu Galaxy A51, jen s tím rozdílem, že došlo ke snížení rozlišení ultraširokoúhlého objektivu a zmizelo makro. To však bylo u „padesátjedničky“ stejně jen do počtu. A zatímco hlavní snímač používá fotočip od Samsungu, u 13MPx selfie kamerky vsadil jihokorejský výrobce na firmu Hynix.
Sestavení fotoaparátu Samsung Galaxy M21:
- primární objektiv: 48 Mpx, 1/2.0", světelnost F2.0, 0.8µm pixely, PDAF
- ultraširokoúhlý objektiv: 8 Mpx, 1/4.0", světelnost F2,2, úhel záběru 123°
- snímač hloubky ostrosti: 5 Mpx, světelnost F2.2
Tip: Naše galerie ukázkové snímky standardně zmenšuje a komprimuje. Ve větší podobě je v ní uvidíte po kliknutí na lupu. Originály jsme uložili na Google Drive.
Trojice základních objektivů
U letošních Samsungů můžeme jako společný prvek vidět trojici objektivů, kterým dominuje základní snímač s vysokým rozlišením a pixel binningem 4:1. Po prvním spuštění je nastaven poměr stan 4:3 s odpovídajícím 12MPx rozlišením, při přepnutí na formát 4:3H fotíte v maximálním rozlišení 48 MPx. Výsledné fotografie mají zhruba dvojnásobnou velikost oproti normálu, takže počítejte zhruba se 7 - 15 MB na každou fotku v rozlišení 8 000 × 6 000 pix.


Porovnání 12MPx a 48MPx fotografie. Výhoda je jen nepatrná - při přiblížení fotky si všimnete většího množství detailů, ale jen tehdy, pokud fotíte při slunečném počasí. V opačném případě jsou rozdíly v informační hodnotě obou fotek zanedbatelné
Hlavní fotoaparát za dobrého osvětlení pořizuje povedené fotografie. Ocenit můžeme reálné podání barev, ovšem i za dobrého světla se do snímků tu a tam vkrádá krajová neostrost. Zejména v levém horním a levém spodním rohu. Automatika zvládá ostření na výbornou, jakmile však zajde slunce, budete ji občas muset pomoci dotykovým ostřením. To ostatní platí i pro focení detailů v horších světelných podmínkách.







Ukázkové snímky pořízené za ideálních světelných podmínek. I přesto si u nich všímáme občas neostrosti, která se většinou objevuje v levém spodním či horním rohu
Na širokáč doporučujeme přepnout opravdu jen v nejlepším světle, a i tak jsme s jeho kvalitou dvakrát spokojeni nebyli. Proostření v celém rozsahu jen zde jen marketingovou formulkou. Jakžtakž ostrý je jen střed, kraje mnohdy vypadají jako abstraktní olejomalba. Díky odlišné světelnost mezi základním snímačem a širokáčem dochází k viditelnému posunu barev, jeho nižší rozlišení znamená, že se do 123° fotek dostane daleko méně obrazových informací. Zatímco u 12MPx širokáčů Samsung často chválíme, v tomto případě je 8MPx objektiv krokem stranou.








Základní a ultraširokoúhlý snímek, u širokáče se detaily ztrácejí, oba snímače se navíc nepyšní příliš rychlým autofocusem, což je vidět při focení vodního mlýna
Režim živého zaostření není omezen jen na obličeje, ale vystačí si s jakýmkoliv objektem. Fotografie mají okolo 13 MB, protože po vyfocení si můžete navolit jinou rovinu ostrosti. Protože telefon nemá samostatný ToF snímač, rozostření na strukturovaném povrchu má své rezervy, konkrétně pozadí v pravé části lavičky je bráno jako její součástí. U celistvých objektů je ale efekt rozmazání povedený,


Ukázkové fotografie v režimu Živého zaostření
Přiblížení je pouze digitální, u výřezů s žádnou velkou kvalitou nepočítejte. Automatické ostření je navíc dost pomalé, takže pokud bude cvakat fotky za chůze, připravte se na to, že budou rozmazané.


Fotografie pořízená za chůze, ukázka maximálního digitálního přiblížení
Detaily dělá telefon povedené, i když občas musíte ručně zaostřit. A i přesto si na fotkách občas všimnete nezaostřené části. A nemusí se jednat jen o pohyb ruky, stačí, aby zavál mírný vánek, a součástí jinak zajímavého detailu bude i mazanice. Pokud budete telefon držet pevně a budete fotit statické objekty, nebudete mít fotkám, za slunečného počasí, moc co vytknout.






Ukázkové detaily za slunečného počasí
Kvalita detailů v interiérech povážlivě klesá, barvy mají jakýsi šedý přeliv, ostrost mizí a do fotek se vkrádá šum. Hodně často pak budete muset ručně přeostřovat. A výtku máme i k optimalizátoru scén, který využívá umělou inteligenci. Pokud si jej necháte v interiéru aktivní, budou mít focené osoby až nepřirozeně vyhlazenou kůži, díky čemuž budou fotky nepoužitelné. Pokud budete chtít uvnitř fotit jakžtakž kvalitně, optimalizátor určitě vypněte.








Detaily pořízené v interiéru, některé fotky se topí v šedém oparu, ostrost fotek není ideální
Telefon má připravený i speciální noční režim, jehož přínos je však spíše diskutabilní. Do fotek akorát přidá šum a artefakty, takže můžete s klidem zůstat u automatiky. Automatické ostření je v noci ještě o něco pomalejší, takže se při focení obrňte trpělivostí.




Porovnání stejných scén při focení na automatiku a v nočním režimu
Blesk použijete při přisvětlení blízké scény (cca do 2 metrů), dioda nepřepaluje, ovšem ideálně zaostřený je jen střed fotografie.



Noční fotka na automatiku a další scéna bez blesku a s LED přisvětlením
Selfíčka jsou povedená, a to i přesto, že má přední kamerka fixní ostření. Doporučuji vždy pořídit několik selfíček za sebou, abyste mohli mít jistotu, že alespoň jedna z fotek bude zaostřená. Líbí se nám však rozostření selfíček, které je sice pouze softwarové, i tak však z fotek dokáže vykouzlit povedené portrétní snímky.



Selfie v interiéru, venku a ukázka režimu Živého zaostření
Až 4K, ovšem stabilizace chybí
Maximální rozlišení videí je UHD, tj. 2 840 × 2 160, ovšem v tomto režimu není k dispozici stabilizace videa. A to se bavíme pouze o stabilizaci digitální, která však při natáčení nemá žádný výraznější přínos. Pokud budete natáčet v lese Full HD videa a hledáčkem budete rychle otáčet nalevo nebo napravo, bude vás z výsledného záznamu bolet hlava. Při rychlých změnách scén snímači viditelně dlouho trvá, než přeostří, což se promítne i do kvality videozáznamu.
Natáčená zpomalená videa mají maximálně HD rozlišení, takže s nimi žádnou velkou parádu neuděláte. Je také škoda, že při natáčení nijak nepřepnete mezi základním objektivem a širokáčem. Ale pokud budete chtít, můžete celý záznam natočit na širokoúhlý objektiv. Celkově vzato je kvalita fotografií spíše průměrná. Na přímém slunci jsou výsledky dost povedené, stačí však mírný odklon od ideálních světelných podmínek, a pravda vyjde rychle najevo.
Ukázková videa: