iFixit ukončil spolupráci se Samsungem. Nelíbí se mu drahé náhradní díly a zbytečně náročné opravy

  • Opravárenský kolos iFixit se rozešel se Samsungem
  • Díly byly zbytečně drahé a opravy zbytečně komplikované
  • Proč při koupi baterie zbytečně připlácet a nový displej?

Měla to být spolupráce, ve které se spojily dva světoví giganti, a profitovat z toho měli uživatelé při domácích opravách svých zařízení. Nakonec se Samsung a iFixit rozcházejí, a to spíše ve zlém. Opravárenský gigant si stěžuje na vysoké ceny náhradních dílů a na to, že Samsung nebyl otevřený navrhovaným praktičtějším a jednodušším opravám. Samsung poděkoval za spolupráci, a blíže se k celé situaci vyjadřovat nechce.

Klepněte pro větší obrázek
Samsung rozjel program domácích oprav s firmou iFixit. Oba se po dvou letech rozcházejí

iFixit byl dva roky partnerem Samsungu při domácích opravách v USA, odkud se služba vloni v prosinci dostala i do Česka. Jihokorejský výrobce však nikdy neuvedl konkrétní jméno partnera, s nímž v Evropě spolupracuje. Nevíme tak, zda se v Evropě něco změní, minimálně v USA má už má Samsung nového partnera. Encompass však začne součástky dodávat až v červnu, kdy skončí partnerství s iFixitem. Mnohem důležitější než jméno partnera je však vyjádření firmy, které pro Samsung nevyznívá nijak lichotivě.

Vysoká cena i „slepené“ součástky

iFixit si stěžuje na dvě zásadní věci. Tom první je vysoká cena náhradních dílů, díky čemuž uživatelé stále častěji místo oprav volili pořízení nového telefonu. Interní návrh telefonů řady Galaxy zůstal podle iFixitu stále hodně „slepený“, a Samsung mu dodával baterie, které byly pevně přilepené k displeji telefonu, což neúměrně navyšovalo cenu opravy telefonů. iFixit mohl podle dohody se Samsungem prodat zákazníkům jen sedm součástek každé tři měsíce, což prakticky znemožnilo přímou spolupráci s malými opravnami.

Navíc mu Samsung oficiální náhradní díly zpřístupnil naposledy v řadě Galaxy S22. V evropském obchodě iFixit se však nacházejí ještě starší součástky, maximálně pro řadu Galaxy S21. iFixit tak bude i nadále nabízet náhradní díly (originální i neoriginální), ale už se Samsungem spolupracovat nebude. Přestanou také vznikat návody na opravu, což už se iFixitu nevyplatí. Obě firmy se vlastně rozešly už podruhé. V roce 2021 definitivně nevyšel společný program Galaxy Upcycling, který měl vdechnout nový život starším telefonům.

Baterii stále nelze objednat zvlášť

iFixit však ve svém vyjádření naráží i na konstrukční řešení telefonů, které znemožňuje jednoduché dostupné opravy. Konkrétně i na českém webu pro domácí opravy stále nelze baterii objednat samostatně, popř. se zadním krytem. Objednat lze pouze komplet baterie a displej, což je prakticky nejdražší komponenta na celém telefonu. A pokud máte displej v pořádku a potřebujete jen novou baterii, oprava se o dost prodraží. Např. u Galaxy S23 stojí komplet baterie a displeje 4 340 Kč. Baterie by samostatně stála jen čtvrtinu této částky.

Klepněte pro větší obrázek
Ani v Česku nelze na webu pro domácí opravy objednat zvlášť novou baterii. Je to možné jen v kompletu s displejem. A jeho cena je samozřejmě daleko vyšší, než u samotné baterie

V případě, že měníte displej, dá se současná výměna baterie pochopit. Pokud ale potřebujete skutečně jen novou baterii, proč k ní pořizovat i displej?

EU bude mít řešení v roce 2027

iFixit mezi řádky ukazuje, že není spokojený s tím, jak se Samsung, ale i další výrobci, staví k jednoduchým opravám. Právě baterie by měla být velmi snadno vyměnitelná, protože s častějším nabíjením přirozeně ztrácí svou maximální kapacitu.

V EU můžeme vyhlížet nová pravidla pro baterie telefonů, které budou muset být na starém kontinentu povinně vyměnitelné. V pravidlech je ale zakotvena výjimka, díky které se u některých výrobců nemusí vůbec nic změní. Stačí, když do telefonů integrují kvalitnější baterie, které budou mít po 1 000 nabíjecích cyklech alespoň 80% zbývající kapacitu. U běžně používaných baterií stačí, když mají tuto kapacitu baterie při polovičním počtu nabíjecích cyklů.

Využili jsme opravu Samsungu v domácích podmínkách? Jak to dopadlo, a budete příště volit stejný způsob opravy? Podělte se o váš komentář v diskusi pod článkem.

Zdroj: ifixit, theverge

Diskuze (12) Další článek: Bláznivé doplňky pro iPhone, které prostě musíte mít. Od powerbanky s chlazením, až po zápisník na zádech

Témata článku: Samsung, , , , , , , , , Česká republika, Oprava, Náhradní díl, Součástka, Telefon, Partner, Galaxy Upcycling, IFixitu, Evropa, Starý kontinent, Displej