Vzpomínáte na čínskou značku Gionee? Před několika lety se tento výrobce snažil prosadit i v Evropě, vystavoval dokonce na prestižním veletrhu MWC v Barceloně a na český trh dorazilo pár jeho modelů, které jako OEM dodavatel vyráběl pro značky Prestigio nebo Kazam.
Gionee je nyní v existenčních problémech a podle portálu Android Authority neplní své závazky vůči dodavatelům komponent. Hrozí tak zavření kamenných obchodů, které firma provozuje v Číně a Indii, a zánik celé značky. Jak se kdysi nadějná dravá čínská firma najednou ocitla v tak závažných potížích?
Nákup žetonů z firemní pokladny
Příčina je jednak v sílící konkurenci na největších trzích, kde Gionee působí. Podle Counterpoint Research mělo Gionee v době své největší slávy na přelomu let 2016/2017 v Indii až 5% tržní podíl, nyní je to sotva procento. V Číně ovládá 90 % trhu pět největších značek, mezi nimiž Gionee není. Na další stovky menších výrobců připadá zbylých 10 %.
A navíc šéf značky Liu Lirong tak trochu rád „gamblí“. Podle čínského portálu Jiemian prohrál v kasinu na Marianských ostrovech 144 milionů dolarů. Tolik na soukromém účtu neměl, a tak si půjčil firemní peníze, které teď budou v pokladně Gionee nejspíš hodně chybět.
V roce 2017 se Gionee prezentovalo zajímavými modely na veletrhu MWC: