ČTÚ sníží poplatky na polovinu. Co na to operátoři?

Z aktuální koruny a osmi haléřů mají terminační poplatky klesnout až na 0,55 Kč. Pocítí snižování sazeb také někdy běžný spotřebitel?

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) plánuje snížit terminační poplatek za volání do mobilních sítí z aktuálních 1,08 Kč zhruba na polovinu. V příštím roce by si tak operátoři měli mezi sebou účtovat jen 55 haléřů za minutu. Cílovou sazbu 0,55 Kč uvádí tuzemský regulátor v únorové monitorovací zprávě, sazby jsou bez DPH.

Operátoři by tak mohli pokles terminačních poplatků promítnout do ceny mobilního telefonování pro koncové zákazníky. S T-Mobilem, Telefónikou a Vodafonem již úřad v této věci zahájil správní řízení. V minulých letech ČTÚ poplatky kontinuálně snižoval, na cenách operátorů se to ale prakticky nijak neprojevilo.

Klepněte pro větší obrázek
Za posledních 11 let klesly ceny volání jen papírově, triky jako účtování po celých minutách je drží na úrovni roku 2001

Stejně jako v předchozích letech chce regulátor maximální výši poplatků, které si firmy platí za přenos hovorů mezi sítěmi, snižovat postupně. Zda operátoři koncové ceny přizpůsobí, ale není jisté, například loni se průměrná cena minuty hovoru snížila jen o desetinu a o rok dříve o šest procent, poplatky přitom klesly o třetinu. Dlužno dodat, že zprůměrované hodnoty, kterými se operátoři často ohání, jsou pouze výsledkem poklesu cen v korporátním sektoru.

Terminační poplatky klesají, operátoři se radují

ČTÚ v poslední době čelí kritice, že kvůli jeho nečinnosti je v Česku drahé volání. Kritici používají srovnání OECD, kde v některých případech Česko končí mezi zeměmi s nejvyššími cenami. Tento výsledek ovšem jednoznačně potvrzují všeobecně uznávané analýzy Teligenu.

Podle jiného srovnání jsou ceny v tuzemsku na evropském průměru. Podle nedávné studie Informačního institutu ale ČTÚ neplní své zákonné povinnosti. Nevytváří prý totiž podmínky pro řádnou hospodářskou soutěž i ochranu spotřebitelů a umožňuje oligopolní chování tří tuzemských mobilních operátorů.

Podle analýzy institutu jsou čeští operátoři díky přemrštěným cenám a nízkým investicím do rozvoje sítě schopni ve svých skupinách udržovat jedny z nejvyšších marží v Evropě. Ty se jak u T-Mobilu tak Telefóniky O2 pohybují okolo jinde nevídaných 45 procent.

Klepněte pro větší obrázek
Vysoké ceny, respektive marže se dají omluvit velkými investicemi do infrastruktury. To ale není případ ČR

Od příštího roku chce ČTÚ stanovovat poplatky podle metody tzv. přírůstkových nákladů (metoda LRIC), kterou doporučuje EU, namísto metody historických nákladů (FAC). Nová metodika by měla přinést další snížení cen a navíc například umožní regulovat ceny jen v oblastech, kde nefunguje konkurence. Doporučení zavést metodu LRIC ze strany EU však tuzemský regulátor dostal už před deseti lety a ze strany Evropské komise byl v minulosti několikrát vyzýván, aby od metody FAC upustil.

Tlaku na snižování cen za telekomunikační služby by mohl pomoci příchod nového mobilního operátora, který by ovšem musel získat frekvence v rámci chystané aukce. Dle nedávného vyjádření šéfa ČTÚ Pavla Dvořáka však nebude případný nováček v podmínkách aukce nijak zvýhodněn. Návrh podmínek aukce úřad zveřejní v průběhu příštího týdne.

Diskuze (20) Další článek: Poslední šance pořídit Kartu na míru s voláním za 3,50 Kč/min.

Témata článku: , , , Regulace cen, Pol, Pop, Nová metodika, Nejvyšší cena, Drahé volání