Prodeje klasických tabletů nadále klesají. Podle analýzy společnosti IDC se menší zájem projevil také v druhém kvartálu letošního roku. Důvodem je především nasycení poptávky uživatelů, jejichž preference se pomalu mění.
Tablety, k jejichž masivnímu rozšíření došlo po roce 2010, kdy Apple představil svůj iPad, znamenaly ve světě elektroniky malou revoluci. Nyní však jejich prodeje pomalu klesají, v minulém čtvrtletí se jich prodalo méně o dvanáct procent, celosvětově 38,7 milionu kusů.
Největší podíl na trhu má Apple, jehož prodeje klesly o devět procent na celkových deset milionů kusů, více než čtvrtina prodaných tabletů je tedy s jablkem ve znaku. Na druhé příčce se nachází Samsung, jehož zařízení si koupilo šest milionů lidí, tedy o čtvrtinu méně, než loni. Třetí nejprodávanější tablety jsou od společnosti Lenovo, čtvrté místo okupuje Huawei a na páté pozici se nacházejí zařízení od Amazonu.
Úspěch však zažívají zařízení Surface od Microsoftu, která pracují s operačním systémem Windows. Ta nejsou klasickými tablety, ale takzvanými zařízeními 2v1, která po připojení ke klávesnici pracují jako normální notebook. V současnosti tato zařízení od všech výrobců tvoří čtvrtinu veškerých prodejů.
„V současnosti je pro zařízení s Androidem těžké udržet krok se tablety 2v1 od Applu a Microsofu, které mají sofistikovanější operační systém. V následujícím roce se ukáže, zda Google se svou novou verzí Androidu dokáže udržet krok,“ uvedl Jitesh Ubrani z IDC. Tento nový systém by měl zjednodušit a zpříjemnit ovládání zařízení jak v režimu tabletu, tak i notebooku.
I přesto zařízení s operačním systémem Android zatím jasně ovládají trh. Podílí se na něm 65 procenty, tabletů s iOS se prodalo 26 procent, zbývajících devět procent tabletů běží na systému Windows.