Letos v létě proběhl v Česku poprvé celostátní výzkum zaměřený na sílu značky, neboli brandu. Češi vybírali značky, které v nich vzbuzují největší nadšení a zájem. Průzkum provedla agentura Passion Communications u tisícovky českých spotřebitelů a podařilo se jí najít tzv. „značky vzbuzující nadšení“, tedy nejvíce oblíbené značky v České republice. Výzkumu se zúčastnilo 65 % žen a 35 % mužů, nejvíce respondentů mělo průměrný příjem, věk mezi 26 až 40 lety a žili ve velkých a malých městech.
Nejvíce nadšeni jsou lidé ze značek z módního, kosmetického a potravinářského průmyslu. Svou kategorii v průzkumu ale dostala i oblast telekomunikací. Lidé v prvé řadě zmínili mobilní operátory, až pak výrobce. To je zřejmě způsobeno tím, že operátoři silně investují do mediálních reklamních kampaní. Pohled na žebříček ukazuje, že oblíbenost a nadšení ze značky nemusí vždy souviset s aktuální kondicí nebo prodejní úspěšností. Například Sony Ericsson, který dnes již neexistuje znamenal pro respondenty v době průzkumu (červen 2012 - pozn. red.) oblíbenější značku než Apple a současnou podobu japonské mobilní divize Sony Mobile.
Top 10 značek v kategorii Telekomunikace:
- Vodafone
- T-Mobile
- Telefónica
- Nokia
- Samsung
- Sony Ericsson
- Apple
- Sony Mobile
- HTC
- LG
Vodafone odrazil konkurenci T-Mobilu i Telefóniky a obsadil první příčku v telekomunikačním sektoru. Nokia je stále nejoblíbenější značkou mezi mobilními výrobci. Lépe hodnocená než Samsung zůstává patrně díky delší historii a tradici. To je podle agentury provádějící výzkum dáno tím, že lidé zůstávají loajální svým značkám i tehdy, když firmy čelí problémům. Podobně jako v kategorii spotřebitelské elektroniky, kde skončil sedmý, se Apple ani v telekomunikacích nejeví být značkou, kterou by čeští spotřebitelé kdovíjak obdivovali.
Top 5 nejobdivovanějších značek ze všech kategorií:
- Nivea
- Nike
- Adidas
- Samsung
- Škoda
Zdroj: Passion Communications