ČTÚ: „Spěte klidně, šlapeme operátorům na paty“

Regulátor analyzuje smlouvy operátorů a požaduje změny. Postavení spotřebitelů už brzy vylepší i Husákův „bič na operátory“. Konečně se zdá, že bude líp.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se nechal slyšet, že co se týče ochrany spotřebitele, šlape operátorům na paty. Regulátor konstatoval, že občas jeho výzev ke změně podmínek operátoři i uposlechnou, v některých případech ovšem dělají mrtvého brouka a tak přijde správní řízení a pokuta. ČTÚ například zmiňuje, jak prověřil smluvní podmínky a web T-Mobilu a u neomezených tarifů „S námi“ dosáhl toho, že jsou opravdu neomezené (původně měl operátor v podmínkách, že vše nad 10 tisíc minut a SMS může naúčtovat).

Tak či onak, ČTÚ operátory průběžně kontroluje a v září a říjnu navázal na smluvní audit z druhého pololetí loňského roku. Operátory tehdy vyzval k nápravě zjištěných nedostatků a k informování o změnách. Po upozornění ze strany ČTÚ zpřehlednili všichni tři mobilní operátoři během roku alespoň dílčím způsobem svou smluvní dokumentaci. Některé nedostatky ale přetrvávají.

Zásadní výtky ze strany ČTÚ se stále týkají informování o minimální úrovni kvality poskytovaných služeb a obecné nepřehlednosti smluvních podmínek, které sestávají z velkého množství dokumentů,“ říká předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák.

Zjištěné nedostatky u všech tří operátorů se týkaly neúplných informací o tom, která koncová zařízení v síti jsou či nejsou povolená a jaké technické požadavky musí splňovat. „ČTÚ se na úpravy obchodních podmínek zaměří znovu začátkem příštího roku, a pokud nebudou smluvní podmínky v souladu se zákonem, zahájí správní řízení,“ dodal Novák.

Ano, bude líp. V únoru...

Další velká věc, ze které se ovšem operátoři nevykroutí, je úprava podmínek v souladu s novelou Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Jinak řečeno, nejpozději do 8. února musí operátoři do podmínek napsat, že sankce za předčasnou výpověď smlouvy nepřesáhne pětinu toho, co by zákazník jinak zaplatil. Na implementaci novely známé jako Husákův „bič na operátory“ jsme se proto i my operátorů zeptali.

Tisková mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová odpověděla stručně: „Do našich smluv implementujeme změny v zákonem stanovené lhůtě 6 měsíců, tedy nejpozději dne 8. února 2014.“

Ctibor Jappel z tiskového oddělení Telefónicy odpověděl: „Postupujeme přesně podle zákona. Nové všeobecné podmínky tedy vstoupí v platnost 8. února 2014. Všechny naše zákazníky současně musíme o této změně informovat 1 měsíc dopředu – to znamená, že nejpozději do 8. ledna 2014 dostanou všichni zákazníci jako součást svého vyúčtování informaci o nových podmínkách.“

Tisková mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová nám zaslala tuto odpověď: „Od vstupu novely v účinnost máme 6 měsíců na úpravu systémů, a to nás bude něco stát. Podmínky stanovené novelou zrealizujeme tak, aby znamenaly co nejmenší zátěž pro naše zákazníky. Předem se zákazníkům omlouváme za další administrativu, množství papíru a e-mailů, které od nás v souvislosti s novými povinnostmi stanovenými novelou obdrží. V tuto chvíli se podmínky uzavírání ani vypovězení smluv nemění. O připravovaných změnách budeme informovat.

Virtuálové ochotně spolupracují

Zatímco pokuta pár milionů je pro každého z trojice síťových operátorů k smíchu, pro virtuála by taková sankce mohla být i likvidační. Není proto divu, že jejich spolupráce na změně smluvních podmínek vypadá docela jinak. Tuzemský regulátor konstatoval, že virtuálů a menších operátorů zkontroloval na čtyři desítky, a ti žádoucím způsobem spolupracují.

Diskuze (11) Další článek: Lama mobile: minuta od 1 Kč a „flat“ za 599 Kč

Témata článku: , , , , Operátor, Vypovězení, Druhé pololetí, Klid, Brouk, Martina Kemrová, SLA