Černý pátek na český způsob: Špetka slev, spousta triků

Black Friday je start předvánočního nákupního šílenství. Ve USA láme prodejní rekordy po desítky let. České e-shopy nabízejí slevy až 80 %. Dá se tomu vůbec věřit?

Během Černého pátku jsou zákazníci schopni kvůli velkým slevám vyčkávat hodiny před začátkem akce nebo se kvůli zboží dokonce poprat. Jak to se slevami vypadá ve skutečnosti? Vyplatí se na Černý pátek pořídit vánoční dárky, nebo si e-shopy se spotřebiteli pouze zahrávají?

Michal Ježek se více jak 10 let věnuje problematice e-shopů, jejich vývoji a monitoringu. Působí jako CEO ve společnosti Karsa Technologies, která se zabývá monitoringem a analýzou cen internetových obchodů.

Článek vyšel na blogu Karsa Monitor

Špetka slev, spousta triků

Jak zjistit, kdy z nás obchody dělají hlupáky a kdy nabízejí skutečné slevy? Než ke slovu pustíme přesná data z analýzy, podívejme se na Černý pátek selským rozumem.

Internetový obchod Mall.cz prodloužil páteční Black Friday až do pondělí. Očekává, že naláká ještě více zákazníků. Podívejme se na názorný případ, kdy nabízená sleva není slevou: Sportovní GoPro kameru Black Edition prodává e-shop „se slevou 36%“. Zákazníci ji nyní mohou mít za 9 489 Kč „namísto obvyklých 14 999 Kč“. K tomu obchod přidává dopravu zdarma a dárek jako další lákadlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Skutečnou slevu v tomto případě nečekejte, ale dostanete dárky, které se můžou hodit. 

Pokud produkt porovnáme s dalšími obchody, zjistíme, že  stejný model lze běžně nakoupit za tuto cenu a číslovka 14 999 Kč je zde jen pro ukotvení (vice o technikách ukotvení ceny).

Analýza rozdílu cen mezi čtvrtkem a pátkem

Kde je rozum krátký, nastupuje monitoring. Měřili jsme rozdíl cen mezi čtvrtkem a pátkem. Analýzou prošlo 58 988 unikátních produktů ve 142 obchodech.

 

Obyčejný Čtvrtek vs. Černý pátek? Ceny se ve skutečnosti zvedly o 0,1 %.

 

Je zajímavé, že v porovnání čtvrtku a pátku se průměrná celková cena zvýšila o 0,1 %. Zákazníci vhozením zlevněného produktu do košíku uspokojili touhu po nákupu, ale při případné koupi jiného už nakupovali zdražené zboží. Tím pádem zákazník odešel spokojený a pro prodávající Černý pátek splnil všechna očekávání. Průměrná výše slevy mezi těmito dny činila 6,4 %. Ve slevě bylo 4,6 % produktů, 3,0 % produktů naopak zdražilo.

Změny výše cen a slev u vybraných e-shopů

E-shop Průměrná změna ceny Průměrná výše slevy Podíl produktů ve slevě Podíl zdražených produktů
czc.cz 0,1 % 5 % 1,9 % 2,2 %
eleshop.cz 0,3 % 5,2 % 10,2 % 14,3 %
kamennyobchod.cz 0,7 % 1,7 % 3,8 % 2,9 %
levneelektro.cz -0,1 % 7,5 % 3,7 % 2,4 %
mironet.cz -0, 3 % 15,2 % 3,7 % 3,5 %
parfums.cz -0, 1 % 5,1 % 4,4 % 4,7 %
pilulka.cz 2,5 % 4,1 % 1,8 % 35,7 %
prodejparfemu.cz 0,2 % 5,9 % 0,7 % 1,5 %
xparfemy.cz 0,1 % 8,5 % 2,1 % 2,2 %

Průměrná změna cen vybraných produktů

Produkt Průměrná změna ceny ve všech obchodech
Notebook Asus GL552JX-CN190H -18,2 %
Autorádio Orava AR-114 -8,9 %
Sporák Candy CCV 5503 W -7,5 %
Dřez Blanco Elon XL 6 S + 29,3 %
Aramis Havana toaletní voda 100 ml + 16,4 %
Mixér Bosch MSM 65 + 8,3 %

Sečteno, podtrženo

...na Černý pátek se žádné slevové zázraky nekonaly.

U cenově nejzajímavějšího zboží mívají e-shopy na skladě jenom pár kusů, takže lidově řečeno, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Mezi další triky se řadí například ukotvení ceny, které zkresluje skutečně poskytnutou slevu, nebo slevy prezentované jako snížení z ceny doporučené výrobcem.

Jistě, nakoupit výhodně lze, ale musíte si dát veliký pozor, abyste se vyvarovali falešným lákadlům. Černý pátek je přeci jenom marketingový tah, jejímž hlavním cílem je zvednout spotřebitele z gaučů a donutit je nakoupit přes internet.

Diskuze (30) Další článek: OnePlus X: Šrafovaný drobek [fotogalerie]

Témata článku: , , , , , , Spousta, Autorádio, Selský rozum, Black Edition, Marketingový tah, Vánoční dárky, Pátek, Vybraný produkt, Český, Hlupák, TRI, Mixér, Způsob, Stejný model, Mixer, Sporák, Číslovka, Trik, Gauč,